Grupa 20 uczniów Szkoły Podstawowej im. Józefa Lompy w Woźnikach wraz z opiekunami w ramach projektu PO WER „United Europe” odwiedziła portugalską szkołę Agrupamento de EscolasD.Sancho I w miejscowości Vila Nova de Famalicao mieszczącej się 40 km od zabytkowego miasta Porto.
Cały projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów”.
Wyjazd został poprzedzony spotkaniem przygotowującym, które odbyło się miesiąc wcześniej w Portugalii oraz dodatkowymi lekcjami języka angielskiego, kulturowymi i szkoleniem merytoryczno-pedagogicznym.
Wizyta miała miejsce w dniach 21-28 października 2019 r. Dzieci zamieszkały u rodzin uczniów zaangażowanych w projekt. Była to okazja do praktycznego wykorzystania umiejętności posługiwania się językiem angielskim. W ciągu dnia uczniowie uczestniczyli w różnych zajęciach szkolnych, m.in.: wychowania fizycznego, matematyki, informatyki, podczas których przedstawili prezentację swojej szkoły, przygotowali razem wycieczkę po Porto, uczyli się wzajemnie tradycyjnych wypieków, tańców i przyśpiewek. Ciekawe doświadczenie stanowił również wspólnie zorganizowany poczęstunek, na który składały się regionalne przysmaki z Polski i Portugalii. Wśród nich znalazł się kołocz śląski upieczony z portugalskimi dziećmi oraz bacalhau (bakaliau), czyli puree z ziemniaków z suszonym i solonym dorszem. Wieczór uświetniły muzyczne i taneczne występy uczniów z obu krajów. Inny dzień przyniósł ze sobą udział w „Corta-Mato” – wyścigu organizowanym coroczniew Parque de Devesa. Uczennica Natasza Wróblewska zajęła w nim 5. miejsce i otrzymała pamiątkowy medal.
Celem wizyty było również poznanie historii, kultury, sztuki, architektury Portugalii. Braga, Guimaraes, Porto, Fatima i Aveiro – to miejsca charakterystyczne dla tego kraju. W Bradze polskie dzieci zobaczyły sanktuarium Bom Jesus do Monte, czyli sanktuarium Dobrego Jezusa. Prowadziły do niego zygzakowate schody uwieńczone rzeźbami przedstawiającymi alegorie 5 zmysłów, przez które każdy człowiek może osiągnąć szczęście w Niebie. Guimaraes to pierwsza stolica Portugalii. Tu urodził się jej pierwszy król Alfons I. Niecodzienną atrakcją był wjazd kolejką linową na wzgórze Penha, aby podziwiać urok miasta leżącego u jego stóp oraz zbocza porośnięte dębami korkowymi zaskakującymi seledynową barwą. Porto leżące nad rzeką Douro zachwyciło wszystkich przepięknym mostem Ludwika oraz wszechobecnymi azulejos, czyli kolorowymi, ale najczęściej niebieskimi, kafelkami zdobiącymi fasady i wnętrza budynków. Niedziela przyniosła spotkanie z miejscem świętym – Fatimą. Tutaj uczestnicy projektu wzięli udział we Mszy św., a następnie, przechodząc przez skłaniający do refleksji gaj oliwny, udali się do domów pastuszków: służebnicy Bożej Łucji i św. Franciszka. W drodze powrotnej do miasteczka Vila Nova de Famalicao wstąpili jeszcze do Aveiro – miasta przyrównywanego do Wenecji, gdyż całe poprzecinane jest malowniczym labiryntem kanałów.
Zwieńczeniem wizyty było ukazanie się w jej ostatnim dniu gazety przygotowywanej w programie Publisher dokumentującej działania podjęte w ramach projektu. Zostały one również szczegółowo przedstawione na platformie eTwinning, która umożliwia współpracę europejskiej społeczności szkolnej.
Po powrocie do kraju odbyło się spotkanie podsumowujące wizytę, w którym oprócz bezpośrednich uczestników projektu wzięli udział rodzice uczniów. Był to czas refleksji i analizy całego przedsięwzięcia. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, iż przyniósł on wiele korzyści. Uczniowie rozwijali kompetencje kluczowe. Doskonalili swoje umiejętności posługiwania się językiem angielskim w sytuacjach codziennych oraz oficjalnych, co przełożyło się również na powstanie profesjonalnych tekstów takich jak: artykuły, przepisy kulinarne, przewodnik turystyczny, prezentacja. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych, za pomocą których dzieci porozumiewały się i współpracowały ze sobą w sieci.
Uczniowie poznali dorobek kulturalny i obyczaje Portugalczyków. Szczególnie było to możliwe dzięki zamieszkaniu u rodzin portugalskich. Tutaj dzieci obserwowały i uczestniczyły wich codziennym życiu. To pomogło im lepiej zrozumieć tożsamość kulturową własnego kraju oraz przyczyniło się do rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich. Ważna stała się zatem umiejętność samodzielnego uczenia się, wnioskowania i myślenia komputacyjnego, czyli prowadzącego do rozwiązania danego problemu na podstawie prób i błędów.
Nauczycielki uczestniczące w projekcie :
Aneta Rygoł, Sylwia Szulc, Agnieszka Tyka, Nina Wolska
Lista uczestników:
Lp. |
Nazwisko i imiona
|
1. |
Adamus Lena Martyna |
2. |
Badora Martyna Emilia |
3. |
Badyla Anna Urszula |
4. |
Bryła Marcelina Katarzyna |
5. |
Gojowczyk Oliwia Julia |
6. |
Hałek Mariusz Krzysztof |
7. |
Jaszczyńska Amelia Kinga |
8. |
Lewek Szymon Krzysztof |
9. |
Maruszczyk Julianna Magdalena |
10. |
Mośny Kamil Grzegorz |
11. |
Nokielska Aleksandra Anna |
12. |
Pentok Robert Ludwik |
13. |
Rygoł Jakub Antoni |
14. |
Sośnica Oliwia Maria |
15. |
Szatan Piotr Aleksander |
16. |
Ujma Radosław Mikołaj |
17. |
Wicik Marta Natalia |
18. |
Witkowski Mateusz Paweł |
19. |
Wróblewska Natasza Marlena |
20. |
Zaręba Anna Marcelina |