Wakacyjne kursy we Florencji

W ramach projektu finansowanego przez POWER SE „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” Szkoła Podstawowa im. Józefa Lompy w Woźnikach  od września 2017 do grudnia 2018 realizuje projekt "Doskonalenie umiejętności nauczycieli - motywacją uczniów do nauki". Kolejny wyjazd odbył się w czasie wakacji (od 8 do 21 lipca).

 

Tym razem szkolenie miało miejsce w Europass Centro Studi Europeo SAS mieszczącym się w samym sercu Florencji. Nauczycielki uczestniczyły w czterech różnych kursach prowadzonych w języku angielskim.

Szkolenie „Teaching Strategies, Conflict Management and Emotional Literacy” skierowane było na działania podnoszące samoocenę uczniów, angażujące ich w życie szkoły oraz budujące spójną współpracę nauczycieli, uczniów i ich rodzin. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów rozwijały  zdolność modelowania i zachęcania do aktywnego słuchania, empatii oraz umiejętności emocjonalnych wśród uczniów, którzy w przyszłości staną się aktywnymi i odpowiedzialnymi obywatelami. Uczestnicy kursu zyskali większą wiedzę na temat tego, w jaki sposób kreatywność, lepsza komunikacja i wzmocnione umiejętności relacyjne mogą być skutecznymi sprzymierzeńcami w motywowaniu do zdobycia wymarzonego wykształcenia.  

Zajęcia w ramach kursu pt. „Audiovisual and Social Media in the Classroom” miały na celu zdobycie umiejętności, dzięki którym nauczyciele usprawnią swoje działania poprzez  wprowadzenie technik tworzenia wideo: od filmowania i edycji filmów z uczniami, po adaptację istniejących zasobów audiowizualnych, takich jak: klipy filmowe i muzyczne, filmy dokumentalne, wiadomości tekstowe itp. Uczestniczka szkolenia poszerzyła swoją wiedzę z zakresu wykorzystania zasobów internetowych i mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, YouTube, aplikacje Google, blogi, Edmodo) jako  narzędzi edukacyjnych. Część zajęć poświęcono również bardzo aktualnemu tematowi bezpiecznego posługiwania się mediami społecznościowymi, cyfrowego zarządzania klasą oraz pracy z materiałem audiowizualnym w sposób produktywny i motywujący.

„How to use Tablets, Educational Apps and Social Media in your Classroom” to nazwa kolejnego kursu, którego prowadzący zwrócili  szczególną uwagę na potrzebę integracji aplikacji edukacyjnych z praktyką nauczania, co pozwala na lepszą interakcję i zaangażowanie uczniów w zajęcia.

Dzięki szkoleniu „Innovation, Motivation and New Teaching Methodologies” nauczycielka biorąca w nim udział poznała nowe metody i narzędzia, które mają na celu pobudzić motywację uczniów i pomóc ustalić zasady w klasie. Rozwiną też relacje w grupie i usprawnią jej pracę. Wszystko to przyczyni się do podniesienia umiejętności wychowanków.

Oprócz udziału w kursach nauczycielki miały okazję do podziwiania Florencji. Nie bez przyczyny uważa się ją za kolebkę renesansu, gdyż to właśnie tutaj urodzili się  tacy znamienici artyści jak: Leonardo da Vinci, Dante Alighieri, Michał Anioł, Giovanni Boccaccio, Piccolo Machiavelli czy Amerigo Vespucci.  Ten fakt, a także ogrom zbiorów florenckich muzeów oraz wielka liczba zabytków sprawiły, że w 1982 r. miasto zostało wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.

Florencja to również stolica niezwykle malowniczej Toskanii. W jej krajobrazie królują urzekające winnice, do których prowadzą kręte drogi obsadzone smukłymi cyprysami.

Siena, Lukka, San Gimignano, Piza i Park Narodowy  Cinque Terre – to miejsca, które udało się zobaczyć uczestniczkom projektu. Każde zasługuje na miano obowiązkowego punktu zwiedzania Włoch. Siena to miasto św. Katarzyny Sieneńskiej. Lukka zachwyca czterokilometrowymi murami obronnymi okalającymi najstarszą jej część. Niecodziennie wygląda też Piazza dell Amfiteatro – owalny plac powstały w  miejscu dawnego amfiteatru rzymskiego, na który można wejść tylko przez bramy ukryte w podcieniach kamienic. Średniowieczne miasteczko San Gimignano zwane jest „Manhattanem średniowiecza” lub „Miastem wież”. Piza, a przede wszystkim jej  słynna Krzywa Wieża,  to swoisty znak rozpoznawczy Włoch. Natomiast  Park Narodowy Cinque Terre tworzą zawieszone na stromych skałach  rybackie wioski, które jeszcze pod koniec XIX w. były niemalże odcięte od świata. Sytuacja zmieniła się, gdy miejscowości te zostały połączone linią kolejową biegnącą tunelami i wzdłuż skalistych klifów.

Możliwość odkrycia uroków Włoch wpłynęła dodatnio na końcowy wynik kursu. Jego uczestniczki  zdobyły nowe doświadczenia, poznały nauczycieli z innych krajów Unii Europejskiej, wymieniły się spostrzeżeniami nt. systemu edukacji i ciekawych oraz skutecznych rozwiązań w pracy z uczniem. To  z kolei pozwoli im efektywnie realizować projekt, a także przyczyni się do osiągnięcia wytyczonego celu.

        Uczestniczki kursów: Aneta Rygoł, Sylwia Szulc, Agnieszka Tyka i Nina Wolska

NA GÓRĘ