Madera

W dniach od 19 do 23 lutego 2019 r. uczniowie naszej szkoły: Oliwia G., Maciej M., Natalia N., Oliwia O., Jakub R., Anna Z. pod opieką p. Dyrektor Aldony Hryciuk i p. Lidii Michalskiej udali się na krótkoterminową wymianę uczniów do Funchal – stolicy Madery,- portugalskiej wyspy.

Wymiana odbyła się w ramach projektu „Pleasant Schools by Web 2.0 Tools” współfinansowanego przez Unię Europejską – Erasmus+KA2. Ideą projektu jest poznanie zagrożeń płynących z Internetu i ich oddziaływanie na młode pokolenia. W spotkaniu poza nami uczestniczyli  uczniowie ze szkół w Turcji, Portugalii, Włoch i Rumunii.

Goszcząc w Funchal uczniowie nie tylko poznawali i opisywali zagrożenia, jakie czyhają na nich w Internecie, ale w praktyczny sposób wymieniali się swoimi spostrzeżeniami z kolegami z innych krajów. Wspólnie poszukiwali też alternatywnych metod spędzania wolnego czasu i sposobów przeciwdziałania tym zagrożeniom. Uczestniczyli w wykładach: „How to surf safely on the web”, „ Psychological Effect of Social Media and Internet” oraz specjalnie zaprogramowanych warsztatach.

Oczywiście oprócz ciężkiej pracy na uczestników spotkania czekało wiele przyjemności. Wspólnie zwiedziliśmy niemal całą Maderę, a na pewno jej najpiękniejsze zakątki. Już pierwszego dnia wjechaliśmy kolejką linową na Monte. Monte to osada na górskich przedmieściach Funchal. Słynie z pięknych ogrodów, rezydencji, tropikalnej zieleni i malowniczych widoków. W kolejnym dniu byliśmy z wizytą w ratuszu, zwiedziliśmy miasto – m.in. Baltazar Dias Theatre, Museum Christian Ronaldo, targ rybny. W czwartek wróciliśmy na Monte, aby podziwiać Funchal z góry, ale przede wszystkim przejechać się słynnymi maderskimi saniami. Odbyliśmy piękny kilkukilometrowy spacer, a wieczorem niektórzy zaliczyli kąpiel w hotelowym basenie. Dwa ostatnie dni naszego pobytu to zwiedzanie zachodniej części wyspy, a tam m.in. Porto Moniz, Jaskinie i Centrum Wulkanologiczne w Sao Vicente, Taras widokowyCabo Girao i części wschodniej, gdzie odbyliśmy górski spacer wzdłuż Lavada dos Balcoes, zwiedziliśmy Park Tematyczny w Santanie, destylarnię w Porto da Cruz.

Pobyt na Maderze dostarczył nam niezapomnianych przeżyć, wzbogaciła nasze doświadczenia i umiejętności – zwłaszcza językowe, geograficzne, społeczne i kulturowe. Mieszkaliśmy w wygodnym hotelu na najwyższym piętrze skąd roztaczały się przepiękne widoki na wyspę i ocean. Odbyliśmy daleką, męczącą ale fascynującą podróż.