Sprawozdanie uczniów po wizycie w Portugalii

Sprawozdania uczestników z wyjazdu do Portugali w ramach projektu POWER.

W dniu od 21 do 28 października odbył się wyjazd do Portugalia w ramach wymiany uczniów  z projektu Ponadnarodowa mobilność Uczniów. W czasie tego pobytu zdobyłam nowe umiejętności, takie jak planowanie i zarządzanie  czasem, praca w programie Publisher oraz kompetencje matematyczne. Nauczyłam się również posługiwania j. angielskim, np. w restauracjach, sklepach i w życiu codziennym. Poznałam ich narodowy taniec, pieśń oraz kulturę. Planowaliśmy wycieczki i dzieliliśmy się wiedzą. (Anna Badyla)

Pobyt w Portugalii był bardzo dobrze zorganizowany. Czas był dobrze zaplanowany. Nauczyłam się tam na pewno samodzielności i zarządzania czasem. Stałam się bardziej otwarta na nowe znajomości. Również poprawiłam swoje umiejętności językowe, informatyczne, sportowe, gastronomiczne. Poznałam parę Portugalskich słów. Nauczyłam się narodowego tańca Portugalii. Wycieczka po Porto zachęciła mnie jeszcze bardziej do dalszego zwiedzania. Porto jest ślicznym miastem. Chętnie pojadę jeszcze raz! (Anna Zaręba)

Pobyt w Portugali nauczył mnie być bardziej odpowiedzialnym. Rozmawianie z rodziną pozwoliło mi doszkolić  się w mówieniu po angielsku oraz sprawdzić moje umiejętności. Nauczyłam się nowego programu Publisher. W Porto planowaliśmy zwiedzanie – pogłębiło to moją wiedze o kulturze Portugalii. Nauczyli nas swojego tradycyjnego tańca. Dostałam kieszonkowe, które musiałam dobrze zaplanować. Rozwijałam swoje umiejętności kucharskie, ponieważ piekliśmy ciasto. Dzięki wycieczce stałam się bardziej otwarta na świat i innych ludzi. (Oliwia Gojowczyk)

W dniach od 21-28 października odbył się wyjazd do Portugali w ramach projektu Ponadnarodowa Mobilność Uczniów.

W trakcie tego wyjazdu mogłam nauczyć się wielu przydatnych rzeczy: przełamywania barier społecznych, poprawienie swoich zdolności językowych, udoskonalenie umiejętności informatycznych, nauka  obcej kultury i obyczajów, podejmowania inicjatyw oraz zarządzania czasem.

Wyjazd był bardzo dobrze zorganizowany, cieszę się, że mogłam uczestniczyć w projekcie.(Julianna Maruszczyk)

Projekt wymiany uczniów był na wysokim poziomie. Nauczyłem się m. in. lepszego posługiwanie się językiem angielskim i przełamałem nieśmiałość. Oprócz tego nauczyłem się kompetencji matematycznych np. przeliczając waluty czy zarządzaniem kieszonkowym. Przed i w trakcie projektu nauczyłem się używać publishera. Nauczyłem się również porozumiewania się z obcokrajowcami. Dzięki przewodnikowi planowaliśmy trasę po Porto. W domu i szkole uczyliśmy śpiewania polskich piosenek. Uczyliśmy się tradycyjnych tańców polskiego i portugalskiego. W ogóle cały projekt oceniam na plus i odbieram go pozytywnie.(Jakub Rygoł)

Najbardziej podobało mi się, że mogłam porozumieć się z rodzinami dzięki uczestnictwu w przygotowaniach języka angielskiego. Stałam się bardziej pewna siebie poprzez przypomnienie podstawowych słów z angielskiego. Bardzo podobało mi się pieczenie ciasta dzięki czemu polubiłam pieczenie i gotowanie. Również nie sprawiało mi problemu zamawianie w restauracji. Informatycznie również poszerzyłam swoje możliwości dzięki programie Publisher, pisząc artykuły do gazety. Według mnie jeszcze lepsze było zaprezentowanie naszego regionalnego tańca, zatańczyliśmy to przed portugalskimi rodzicami, nauczycielami i gośćmi. Bardzo się cieszę, że wzięłam w tym projekcie udział, ponieważ dzięki temu stałam się bardziej odważna i otwarta na świat oraz na nowe znajomość. (Marcelina Bryła)

Projekt był na bardzo wysokim poziomie. Uczniowie portugalskiej szkoły starannie przygotowali się do naszych odwiedzin. Wszyscy byli dla nas mili. W trakcie pobytu poznałem portugalską kulturę i lepiej nauczyłem się języka angielskiego. (Robert Pentok)

Brojąc udział w projekcie PoWER, w wyjeździe do Portugalii nauczyłam się wielu nowych rzeczy. Projekt był na bardzo wysokim poziomie. Cała grupa dostała kieszonkowe na wyjazd, dzięki czemu nauczyliśmy się lepiej zarządzać pieniędzmi i przeliczać waluty. Nauczyliśmy się także lepiej zarządzać czasem. Poznaliśmy kulturę Portugalczyków i nawiązaliśmy nowe kontakty z obcokrajowcami. Zwiedziliśmy słynne miejsca w tym kraju, oraz mieliśmy okazje spróbować ich portugalskiego jedzenia. Podzieliliśmy się naszą wiedzą z naszymi rówieśnikami i zatańczyliśmy nasz śląski taniec. Przygotowaliśmy gazetę w j.angielskim korzystając z programu Publisher, którego się wcześniej uczyliśmy.  (Marta Wicik)

Przed wyjazdem do Portugalii nauczyłem się tańczyć Trojaka. Trojaka zatańczyliśmy w szkole w Portugalii. Po naszym tańcu, oni zaczęli tańczyć swój taniec.  Było naprawdę fajnie. Nauczyłem się lepiej rozmawiać po angielsku oraz Portugalską kulturę. Gdy zwiedzaliśmy Portugalię zobaczyliśmy wiele kościołów i zamek. Uczestniczyliśmy w Dniu Sportu, nasi koledzy biegli w wyścigu, a ja kibicowałem. Rodzina w której byłem zabrała mnie na kolacje do restauracji, przyszły jeszcze 2 rodzinny z koleżankami z mojej szkoły. Razem nauczyliśmy dzieci portugalskie mówić parę słów po polsku oraz piosenkę ,,Poszła Karolinka do Gogolina”. Zamówili nam francesinha czyli tradycyjne danie Portugalii. Niezbyt mi smakowała francesinha, ale pozwoliło mi to poznać bliżej kuchnię portugalską. (Mariusz Hałek)

Biorąc udział w projekcie wiele się nauczyłem. Przebywając z rodzinami udoskonalałem umiejętności mówienia po angielsku i poznawałem kulturę Portugalii. Będąc w Portugalii rozwijałem swoje zainteresowania takie jak uprawianie sportu. Nauczyłem się zamawiać w restauracji i poznałem portugalskie potrawy. Zwiedziłem wiele miejsc takich jak Braga, Porto i Fatima. Dowiedziałem się jak smakują kasztany. Mogłem pisać artykuły do gazety ze swoimi kolegami z naszego pobytu. Udział w projekcie oceniam pozytywnie.(Radosław Ujma)

Wyjazd do Portugalii był bardzo wartościowym przedsięwzięciem. Znacznie wpłynął on na naszą wiedzę o kulturze, języku. Dzięki wyjazdowi staliśmy się bardziej samodzielni, bardziej zdyscyplinowani, poprawił on nasze umiejętności. Portugalia jest pięknym państwem z piękna kulturą i równie pięknym językiem. Dzięki pieczeniu ciasta, uczestniczeniu w ich codziennym życiu i wycieczkom poznaliśmy ich smaki, ich życie i ich piękne miasta; Vila Nova de Famalicão- Miejsce zamieszkania naszych przyjaciół, piękne miasto, Braga-  piękne sanktuarium ‘’Bom Jesus do Monte’’, prześliśmy przez około 500 schodów, aby zobaczyć piękny kościół, Guimarães równie piękne miasto, z cudownym zamkiem, Porto- Miasto leżące nad Oceanem Atlantyckim, podziwialiśmy piękno tego miejsca, Aveiro piękne miasto, styl wenecki i w końcu Fatima- najważniejsze miejsce dla chrześcijan, objawienie się dzieciom anioła. Wyjazdy były organizowane po naszych zajęciach w szkole, które były niesamowitym doświadczeniem. Wyjazd był cudowny, ludzie byli cudowni. (Aleksandra Nokielska)

Od 21.10 do 22.10.20 roku byliśmy w Portugalii. Uczestniczyłem w zajęciach szkolnych. Miałem możliwość przeliczać waluty. Nauczyłem się również lepiej mówić po angielsku, piec ciasto. Tańczyłem tradycyjny taniec. Polubiłem bieganie, siatkówkę. Zwiedzałem Porto, Fatime i Brage. Poznałem portugalskie potrawy np. Francesine. Zobaczyłem też jak dobrze grają w piłkę nożną i w koszykówkę.(Piotr Szatan)