Cambridge

Szkoła Podstawowa im. J. Lompy w Woźnikach realizuje projekt „Doskonalenie umiejętności nauczycieli – motywacją uczniów do nauki”, który dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, z Funduszy Europejskich.

Szkoła Podstawowa im. J. Lompy w Woźnikach realizuje projekt „Doskonalenie umiejętności nauczycieli – motywacją uczniów do nauki”, który dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej, z Funduszy Europejskich.
 

Jako nadrzędne cele projektu stawia się podniesienie kompetencji językowych kadry nauczycielskiej oraz zdobycie przez nauczycieli nowych umiejętności, wiedzy i doświadczeń, które będą mogli wykorzystać w pracy
z uczniami. Ważne jest także poszerzenie
i zbudowanie sieci kontaktów międzynarodowych, co bezpośrednio przyczynia się do uatrakcyjnienia oferty szkoły. Zwraca się także uwagę na cel pośredni, jakim jest poznanie kultury, sztuki oraz dzieł literackich odwiedzanego kraju.

 

Już po raz trzeci, jako nauczyciel Szkoły Podstawowej w Woźnikach otrzymałam możliwość wyjazdu na kurs językowy do kraju anglojęzycznego. Tym razem, jako destynację obrałam miasto położone w Wielkiej Brytanii - Cambridge. Szkołą, w której odbywały się zajęcia była Bell Teacher Campus. Kurs językowy trwał 2 tygodnie, od 30 lipca do 10 sierpnia 2018 r. Zajęcia odbywały się codziennie, od poniedziałku do piątku, rano i po południu. W ramach kursu, w ciągu dwóch tygodni zrealizowałam łącznie 60 godzin nauki języka angielskiego. Był to dla mnie pierwszy kurs metodyczny, a nie tylko językowy. Tytuł kursu to: „Language and Methodology Refresher for Young Learners”. Głównym założeniem było poznanie oraz wymienianie się metodami, jakie stosują w swojej pracy nauczyciele, uczący
w szkołach, ulokowanych w całej Europie. Celem pośrednim sukcesywne podnoszenie indywidualnych kompetencji językowych, praca nad akcentem czy wzmocnienie poczucia pewności siebie w posługiwaniu się językiem. Duży nacisk kładziono na pracę grupową
i partnerską. Stosowane przez nauczycieli metody dydaktyczne pozwalały przyswajać nową wiedzę i doskonalić posiadane umiejętności w sposób interesujący i przede wszystkim efektywny.

Cambridge to urokliwe miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, położone nad rzeką Cam. Jego powierzchnia to 115,6 km², zaś liczba ludności to ok 124 tys. Cambridge położone jest
ok. 80 km na północny wschód od Londynu. I choć na świecie znane jest głównie jako miasto koledży, słynie także z niesamowitej architektury oraz pięknych kościołów (jest ich ok 20).
W mieście tym swoją siedzibę ma także drugi po Oksfordzie najstarszy koledż w Anglii (University of Cambridge). A wydawnictwo Cambridge University Press jest najstarszym wydawnictwem na świecie ( działa od 1584 roku).

Po zajęciach, w ramach wolnego czasu dużo zwiedzałam oraz poznawałam kulturę, sztukę i kuchnię Wielkiej Brytanii. Dzięki skrzętnie zaplanowanemu zwiedzaniu, udało mi się zobaczyć wiele znanych i odwiedzanych przez turystów miejsc. Były to np. znane na całym świecie koledże (Trinity College, St.John’s College, oraz najbardziej rozpoznawalny symbol Cambridge - Kings College), muzea (Fitzwilliam Museum, Muzeum Zoologii, Muzeum Antropologii i Archeologii, Muzeum Nauki o Ziemi Sedgwick’a) oraz miejsca, takie jak Parker’s Piece czy Market Square, gdzie ludzie spędzają swój wolny czas, czy mogą zrobić zakupy na targu w środku miasta. Miłośników roślin i zieleni z pewnością zachwyci Botanical Garden, czyli ogród zajmujący powierzchnię 16 hektarów, na obszarze którego znajduje się ponad 8000 gatunków roślin z całego świata. Zobaczyłam także wnętrza pięknych kościołów
i katedr, których w Cambridge jest około 20. Były to m.in.: historyczny okrągły kościół, Kościół św. Andrzeja, Kościół św. Kolumba, Kościół św. Pawła, najbardziej okazały Kościół Matki Bożej i Angielskich Męczenników oraz Kościół Najświętszej Maryi Panny (położony przy Market Square) z imponującym widokiem na całe Cambridge z wieży.

Będąc w Cambridge warto także przepłynąć łódką po rzece Cam, by móc podziwiać koledże czy zobaczyć mosty, np. Magdalene Bridge (most Magdaleny), Bridge of Sighs (most westchnień), czy słynny most matematyczny Mathematical Bridge.

Weekend był idealnym czasem na wyjazd poza miasto. Już w piątkowe popołudnie udałam się wraz z innymi uczniami szkoły na wycieczkę do Ely – historycznego miasteczka znanego z ogromnej katedry wybudowanej w 1083 roku. W sobotę udałam się na wycieczkę do Londynu. Było to niezwykłe przeżycie i choć ciężko zwiedzić tak bardzo różnorodne
i zatłoczone miasto w jeden dzień, starałam się dotrzeć do jak największej liczby miejsc. Widok London Eye, budynku Parlamentu, czy słynnego Big Ben’a (pomimo remontu wieży zegarowej) zapierał dech w piersiach. Wizyta w Galerii Narodowej (National Gallery) czy budynku British Museum pozwoliły docenić piękno angielskiej kultury i sztuki. Nie przejść przez słynny Tower Brigde to byłby grzech, dlatego i tam udało mi się dotrzeć. W niedzielę zaś miałam okazję zobaczyć równie urocze miasto – Greenwich.  Podróż kolejką ponad miastem, wizyta w Royal Observatory, zwiedzanie muzeum zegarnictwa oraz możliwość bycia jedną nogą na wschodzie, a drugą na zachodzie, dzięki linii Meridian Line (południk 0°) to tylko niektóre atrakcje, jakie czekały mnie w miasteczku Greenwich. Największe wrażenie zrobiły na mnie malowidła na suficie w starym królewskim kolegium marynarki wojennej (Old Royal Naval College), gdzie - dzięki procesom restaurowania malowideł, mogłam wejść i podziwiać je tuż pod sufitem.  

Jestem niesłychanie wdzięczna za daną mi kolejny raz szansę na zagraniczny wyjazd językowy. Z pewnością przyczyni się on do poprawy jakości kształcenia, a zaobserwowane metody pracy z uczniami zostaną wykorzystane również na zajęciach w naszej szkole. Zdobyte umiejętności i wiedza posłużą jako ubogacenie lekcji oraz wpłyną na poprawę ich atrakcyjności, co będzie prowadziło do wzrostu poziomu motywacji uczniów i ich wiedzy
o krajach europejskich.

 

 Magdalena Nowak

 

NA GÓRĘ