SCENARIUSZ PASOWANIA NA CZYTELNIKA (scenariusz możne też posłużyć do przygotowania przedstawienia z okazji Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych) Występują: Mól I, Mól II, Mól III, Mól IV, Mól V, Chorusek, Wróżka. Na scenie są dekoracje: 2 półki z biblioteki, stoliki, a na nich niepoukładane książki. Pod stołem i na siedzą mole- słaniają się z bólu, jęczą. I MOLIK -Mój brzuch! Ratunku! Nie wytrzymam! II MOLIK -Dziwne. Nigdy nie czułem czegoś takiego. Nie wiedziałem, że książka może zaszkodzić! III MÓL - Może zjedliśmy za dużo? IV MÓL - Żartujesz? Nie takie ilości się jadło! ( Śmieje się łobuzersko, ale po chwili łapie się za brzuch). V MÓL ( Patrzy z żalem na książkę). -A byłaś taka dobra, słodziutka, mięciutka, kusząca... Zjadłem ci sto kartek, a potem jeszcze dziesięć, a potem jeszcze dwie...(Mówi początkowo z zachwytem , a potem coraz wolniej i z obrzydzeniem). Nagle jeden mól pada na ziemię jak nieżywy. Inni wystraszeni biegają wokół niego. Lamentują. V Mól -Co robić? II Mól - Wezwijmy kogoś na pomoc! III Mól - Ale kogo? Kto pomoże biednemu molowi? Wszędzie tylko kule na mole, a bratniej duszy ani słychu, ani widu. Krzyknijmy. Może ktoś usłyszy. Wszyscy: - Ratunku! Ratunku! Na pomoc! Pojawia się Wróżka w pięknej sukni z różdżką. Wróżka - Co się tutaj dzieje ? Czy ktoś mnie wzywał? Mole oczarowane pięknem Wróżki stoją w bezruchu, ale już po chwili jeden pokazuje jej chorego. IV Mól -Kimkolwiek jesteś ratuj nas i naszego brata! Wróżka - Co się stało? III Mól - Jedliśmy, tak jak zwykle, książki i nagle wszystkich zaczęły boleć brzuchy. Po chwili nasz brat padł na podłogę. Pomóż nam! Wróżka dotyka chorego, bada mu puls. Ogląda książki leżące na stole, przygląda im się z zaciekawieniem. Wróżka - Ach, tak! Wszystko jasne! Mole - Co!? Co!? Co znalazłaś? Pomożesz mu? Wróżka - Nie martwcie się nim, łobuzy. Zobaczcie, co zjedliście. (Pokazuje im książki). Mole czytają z zaskoczeniem.
I Mól
- Dzielny czerwony żołnierzyk... II Mól - Ołowiana Królowa... III Mól - Doktor Dolittle Trąbalski... IV Mól - Co to ma znaczyć? Wróżka - Ktoś zrobił wielki bałagan w książkach, a wy je zjedliście! I to właśnie od tego bolą was brzuchy. II Mol - I co teraz będzie? Co my będziemy jeść? Nic innego nie smakuje nam tak, jak książki. Wróżka ( z namysłem) - Hmmm... Zastanówmy się... Już wiem! (robi znaki różdżką) Abrakadabra, niech czarów magia przywróci porządek. Niech w mig uprzątnie książki te w kątek. Niech wszystkie słowa ułożą się z nowa. Ot! Pstryk! Zabawa gotowa! (Przy tym zbliża rękę do ust i mówi szeptem do publiczności, wymachuje różdżką w rytm zaklęcia i kręci się. Znika po ostatnich słowach, a oczarowane mole padają na ziemię z zamkniętymi oczami, po chwili oprzytamniają). I Mól - Gdzie ona jest? V Mól - Zniknęła! Rozprysnęła się jak bańka mydlana! III Mól - No i pięknie! Brzuch przestał mnie boleć! IV Mol - O, o - mnie też! A więc możemy zabrać się do jedzenia! ( Rusza w stronę książek). II Mól (Powstrzymuje go). - Poczekaj! Sprawdźmy najpierw, jak zadziałały czary wróżki. Ruszają i przeglądają książki. V Mól - Łeee! IV Mól - O nie! I Mól - No coś takiego! Chorusek, który cały czas zbierał się do wstania: - Co się stało? Co zrobiła? III Mól - Zobacz! Oszukała nas! Nic nie naprawiła! Chorusek - Niemożliwe! Pokażcie! (Wstaje i podchodzi, przegląda książki). - Rzeczywiście. ( Ogląda dalej) -Zobaczcie, tutaj coś jest! (Wyciąga kartkę z książki i czyta) "Molu drogi, mój czar ubogi. Aby książki strawne były, Musisz wezwać większe siły" Przerywa i mówi z rezygnacją: - Ciekawe jakie? Podchodzi do niego II Mól i wyciąga z książki drugą kartkę. Czyta: "Tylko Andrzej dobrze wie, Jak ułożyć słowa te." - Co to znaczy? IV Mól - Może musimy zapytać ich? (Pokazuje na pierwszoklasistów) Pomożecie nam? Pierwszaki chórem: -Tak!!!: - "Pilot i jego zwierzęta". - Czy wiesz, jakie tytuły tu się wymieszały? -Odpowiedź brzmi: "Pilot i ja" i "Doktor Dolittle i jego zwierzęta". Mol odkrywa książkę i pokazuje właściwe tytuły publiczności. V Mól - Brawo! Udało się! Naprawiajmy dalej. IV Mol otwiera następną książkę i czyta "Tylko Adam świetnie zna Poplątane te tytuły dwa" Czyta: " Alibaba na ziarnku grochu" - Czy wiesz, jak brzmią tytuły tych książek? -Ja je znam! To moje ulubione książki. A ich tytuły to: "Alibaba i czterdziestu rozbójników" i "Księżniczka na ziarnku grochu" Po odpowiedzi III Mól bierze książkę i czyta: "Marcin pewnie powie nam, Jakie książki tutaj mam" - To ciekawe. Czy aby na pewno wiesz, jakie tytuły kryją się w tej nazwie? Aż się boję ci powiedzieć: "Słoń z zapałkami" - To już czytałem. To "Słoń Trąbalski i "Dziewczynka z zapałkami"! Po odpowiedz: I Mól - Wspaniale! Jesteśmy uratowani, już prawie wszystko jest na swoim miejscu! Jeszcze tylko trzy książki! IV Mol - Pospieszcie się! Zaczynam być głodny! II Mól bierze książkę i czyta: "Dziewczynki wiedzę mają Nazwy lektur dobrze znają" - Czyżby uczennice klasy pierwszej wiedziały, co kryją słowa: "Zosia - samochwała"? Dziewczynki chórem: -To łatwizna: "Zosia - samosia" i "Samochwała" V Mól - Za chwilę zacznę gryźć. Dajcie następną książkę. Co tam jest napisane? Czyta: " Tytuł jeden, tytuł drugi Paczka chłopców wnet wam mówi" III Mól - Pierwszoklasiści! Wytężcie swoje umysły. Ten tytuł jest trochę długi... Czyta: "Tańcowała Dziwaczka". - Ojej , chyba nie wiecie... (Mówi z żalem) A może jednak? Chłopcy: -Te wiersze są nam znane "Tańcowała igła z nitką" i "Kaczka Dziwaczka" V Mól - Jesteśmy coraz bliżej upragnionej kolacji. (Zaciera ręce i oblizuje się, bierze ostatnią książkę i podaje ją II Molowi, ten bierze i czyta kartkę wyjętą z niej.)Czyta: "Tytuł piękny i znany - zaiste Dla pierwszaków to oczywiste" V Mól - Pierwszaki! Weźcie pod uwagę męki, jakie muszę przeżywać. Zlitujcie się i odgadnijcie. Podaję wam te słowa: "Kubuś Dratewka". Kto zna prawidłową odpowiedź? Wszyscy: - "Kubuś Puchatek" i "Szewczyk Dratewka" mól pokazuje prawidłowe tytuły. Wszyscy, oprócz V Mola:. - Dziękujemy wam, teraz znów możemy się objadać. V Mól - Nie gadajcie tyle! Jedzenie stygnie. Jeszcze się wymiesza, jak będziecie się tak obijać. (Bierze książkę do ręki i zbliża ją do ust, w tym momencie na scenę wbiega wróżka). Wróżka - Hola, hola! Nie tak prędko łakomczuchy. Spójrzcie tylko na te obrazki, poobgryzaliście je i teraz nie wiadomo, do jakich książek je włożyć. Bez tego wasze jedzenie nadal jest trujące. II Mol - Wróżko! Pomóż nam to wszystko posprzątać! Wróżka - Nie martwcie się, poradzicie sobie. Wezwijcie na pomoc czytelników. Oni, w przeciwieństwie do was, przyglądają się ilustracjom w książkach. III Mól - No tak, ale czy zechcą nam pomóc? Już tyle dla nas zrobili... Wróżka - Jak ładnie poprosicie, to na pewno się zgodzą. II Mól - Dobrze , postaramy się. Kochani, potrzebujemy znowu waszej pomocy. Chodźcie do nas. Uczniowie wchodzą na scenę. I Mól - Dobierzcie ilustracje do książek. (Ochotnicy wykonują, a mole w tym czasie chodzą, głaszczą się po brzuszkach i oblizują się. Ilustracje wiszą na scenie, a pierwszaki przyklejają tytuły pod właściwymi obrazkami.) I Mól - Mniam, mniam. II Mól - Ale będzie wyżerka! IV Mól - Już na samą myśl cieknie mi ślinka! Gdy zadanie będzie wykonane (zatwierdza je wróżka, dając każdą poprawną książkę do sprawdzenia polonistom), wróżka wręcza nagrody uczniom. III Mól - Wspaniale nam pomogliście. Możemy zabierać się do jedzenia! II Mól - Wiecie co? Te książki są teraz takie piękne, aż żal je zjadać. V Mól - Ja bym ujął to inaczej. Te książki są teraz takie SMACZNE! (Już podnosi książkę do ust, gdy nagle wszystkie mole zaczynają się kręcić.) Wróżka robi kółka różdżką nad molami i mówi do publiczności: - Nie możemy przecież pozwolić, żeby łakome mole zjadły wszystkie książki. Mocą swoją niepojętą, Zmieniam was w ... mole k s i ą ż k o w e. (Przeciąga, a mole zrzucają z siebie przebranie i zamiast jeść książki, czytają je). V Mól - Smakowicie było jeść książki, ale jeszcze smaczniej jest czytać o potrawach, krajach i przygodach. A to wszystko dzięki wspaniałym pierwszakom. Należy im się za to nagroda! Wróżko, wymyśl coś! -Podejdźcie bliżej. Za chwilę dokonam ceremonii pasowania was na czytelników. POWTARZAJCIE ZA MNĄ TEKST ŚLUBOWANIA. Po ślubowaniu uczniowie śpiewają piosenkę o książkach. DOŁĄCZAJĄ DO NICH MOLIKI I WRÓŻKA. Potem wszyscy się kłaniają i wychodzą, a pierwszoklasiści idą do biblioteki. Opracowała: mgr Agnieszka Tyka
IV Mól
Andrzej
Mirek
Szymon
Wróżka
-Oczywiście! Pierwszoklasiści! Ponieważ okazało się, że jesteście cudownymi przyjaciółmi książek, więc w nagrodę zostaniecie teraz pasowani na czytelników. Od dziś będziecie mieć pełne prawo wypożyczać książki w naszej bibliotece. W związku z tym zostawiam was teraz pod opieką pani bibliotekarki, bo ja z molikami muszę wybrać się w dalszą wędrówkę i w innych bibliotekach zaprowadzić porządek. Zatem żegnajcie. DO WIDZENIA.
Pani bibliotekarka