Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. STATUT SZKOŁY

STATUT SZKOŁY

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI SPORTOWYM im. Józefa Lompy w Woźnikach 

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Statut reguluje zadania, strukturę organizacyjną i sposoby działania szkoły podstawowej, której nazwa brzmi: Szkoła Podstawowa z oddziałami sportowymi im. Józefa Lompy w Woźnikach
  2. Siedzibą szkoły są dwa budynki. Budynek A położony w Woźnikach przy ul. Powstańców Śl. 7 oraz Budynek B położony w Woźnikach przy ul. Florianek 18 a.

§ 2.

Organem prowadzącym Szkoły Podstawowej w Woźnikach  jest Gmina Woźniki z siedzibą w Woźnikach 42-289 ul Rynek 11

§ 3.

Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:

  1. szkole – należy przez to rozumieć Szkoła Podstawowa z oddziałami sportowymi im. Józefa Lompy w Woźnikach;
  2. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gmina Woźniki;
  3. dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej  z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  4. nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycielki i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Woźnikach z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy
  5. uczniach – należy przez to rozumieć uczennice i uczniów Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  6. rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  7. radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  8. samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  9. radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  10. dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik elektroniczny Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
  11. ustawę – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
  12. ustawę o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).

Rozdział II
Cele i zadania szkoły

§ 4.

Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, Prawo oświatowe                    i ustawy o systemie oświaty.

§ 5.

Szkoła w szczególności realizuje poniższe cele:

  1. edukacja, w tym kształcenie i wychowanie uczniów, w tym udzielanie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizowanie opieki nad uczniami z niepełnosprawnościami;
  2. kształtowanie i rozwijanie wśród uczniów kompetencji wspierających wszechstronny rozwój człowieka i zapewniających przygotowanie do życia we współczesnym świecie;
  3. upowszechnianie wśród uczniów wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej (w tym klimatycznej), prawnej i seksualnej;
  4. kształtowanie wśród uczniów postaw prodemokratycznych oraz zachęcanie ich do brania aktywnego udziału w życiu społeczno-politycznym państwa i regionu;
  5. umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej ( rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1627), oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki i religii w publicznych szkołach i przedszkolach (Dz. U. z 2020 poz. 983) prowadząc:
  • naukę w języku ojczystym;
  • naukę języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej
  • naukę religii
  1. upowszechnianie oraz wdrażanie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa oraz promowaniu ochrony zdrowia i jego wzmacnianiu w znaczeniu fizycznym i psychicznym.
  2. § 6.

Cele, o których mowa w paragrafie poprzedzającym, szkoła realizuje w sposób wynikający z przepisów prawa oraz w szczególności poprzez następujące zadania:

  1. organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
  2. tworzenie warunków do bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju każdego ucznia;
  3. stosowanie metod wspierających efektywne uczenie się;
  4. kształtowanie wśród uczniów umiejętności w zakresie: komunikacji interpersonalnej, współpracy, radzenia sobie z trudnymi emocjami, planowania własnego rozwoju, ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory;
  5. nauczanie i pracę oparte na podmiotowości każdego członka społeczności szkolnej;
  6. organizowanie wycieczek, spotkań i wydarzeń;
  7. współpracę z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi, rządowymi i innymi, w tym zrzeszeniami nieformalnymi;
  8. opracowywanie i wdrażanie programu wychowawczo-profilaktycznego.

Rozdział III
Organy szkoły

§ 7.

Organami szkoły są:

  1. dyrektor,
  2. samorząd uczniowski,
  3. rada pedagogiczna,
  4. rada rodziców.

§ 8.

Dyrektor szkoły realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:

  1. lideruje, wspierając uczenie się i wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
  2. dba o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
  3. prowadzi ewaluacje wewnętrzne, analizuje ich wyniki i wdraża formułowane na ich podstawie wnioski;
  4. nadzoruje realizację celów i zadań szkoły, o których mowa w rozdziale II;
  5. publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej szkoły w formie ogólnodostępnej ujednolicone teksty statutu szkoły, regulaminu rady szkoły, regulaminu samorządu uczniowskiego, regulaminu rady rodziców, regulaminu rady pedagogicznej.

§ 9.

  1. Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów oraz w szczególności:
  • współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
  • proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
  • przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
  • wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
  1. Samorząd uczniowski i jego rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  2. Opiekę nad działaniami samorządu uczniowskiego rady sprawuje opiekun samorządu uczniowskiego wybierany przez wszystkich uczniów do 30 września każdego roku szkolnego.

§ 10.

Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:

  1. współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
  2. wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.

§ 11.

Rada rodziców realizuje zadania i kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:

  1. współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
  2. wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.

§ 12.

  1. Organy, o których mowa w § 7, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
  2. Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
  3. Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
  4. Koordynowaniem współpracy organów zajmuje się dyrektor szkoły.

§ 13.

  1. Spory pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu.
  2. Spory, w których stroną jest dyrektor szkoły, rozwiązuje organ prowadzący, o ile nie zostaną naruszone w ten sposób kompetencje innych właściwych organów.
  3. Organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe, powinien rozstrzygnąć spór przy zachowaniu dalece idącej bezstronności i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.

Rozdział IV

Organizacja pracy szkoły

§ 14.

Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią zgodnie z przepisami prawa oświatowego:

  1. arkusz organizacji szkoły;
  2. plan finansowy szkoły;
  3. plan pracy szkoły;
  4. tygodniowy rozkład zajęć;
  5. przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.

§ 15.

Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:

  1. szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników (z tym, że dobór podręczników nie jest obowiązkowy), który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
  2. program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich nauczycieli.

§ 16.

Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:

  1. obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
  2. dodatkowych zajęć edukacyjnych:
  • język mniejszości narodowej – niemiecki zgodnie z przepisami prawa;
  • szkolenie sportowe.
  1. zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
  2. zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  3. zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia i uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
  4. zajęć z doradztwa zawodowego;
  5. zajęć etyki i religii;
  6. zajęć wychowania do życia w rodzinie.

§ 17.

  1. W szkole działają:
  • oddziały ogólnodostępne;
  • oddziały sportowe;

Oddziały, o których mowa w ust. 1), są organizowane i funkcjonują zgodnie z odrębnymi przepisami ich dotyczącymi.

§ 18.

  1. Szkoła zapewnia możliwość funkcjonowania wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.
  2. Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:
  • informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
  • udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;
  • wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu – na wniosek zainteresowanych uczniów;
  • udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.

§ 19.

  1. W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne i wsparcie poprzez:
  • organizację zajęć dodatkowych
  • zajęcia z pedagogiem
  • zajęcia z pedagogiem specjalnym,
  • zajęcia z logopedą
  • zajęcia z terapeutą pedagogicznym,
  • zajęcia z psychologiem

§ 20.

  1. Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 1, koordynuje dyrektor szkoły.

 

§ 21.

Szkoła na bieżąco współdziała również z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, zebrania rodziców, konsultacje dla rodziców.

 

 

§ 22.

Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej według bieżącego zainteresowania i potrzeb uczniów i nauczycieli.

Rozdział V
Organizacja zajęć edukacyjnych

§ 23.

  1. Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
  2. Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne). Zasady nauczania zdalnego, w tym wykorzystywane narzędzia i zasady BHP, określi w zarządzeniu dyrektor szkoły.
  3. Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych, pracowniach i w sali gimnastycznej (z wyłączeniem zajęć prowadzonych w nauczaniu zdalnym).
  4. Dyrektor zobowiązany jest do zorganizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
  • zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  • temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
  • zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
  1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła prowadzi stołówkę.
  • Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
  • Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
  1. świadczeniobiorca opłaca obiady do 10 dnia następnego miesiąca. Do 10 grudnia płacimy za listopad i grudzień łącznie (ewentualne odpisy z grudnia będą rozliczone w styczniu) na konto: 16 8279 1023 0200 0228 2002 0104. W przelewie należy wpisać: nazwa odbiorcy - Szkoła Podstawowa J. Lompy w Woźnikach, tytuł – imię i nazwisko dziecka;
  2. brak wpłaty w stosownym terminie spowoduje naliczenie ustawowych odsetek;
  3. w przypadku nieobecności dziecka Świadczeniobiorca zobowiązany jest powiadomić telefonicznie lub poprzez wiadomość sms kuchnię szkolną;
  4. jedynie zgłoszenie nieobecności dziecka umożliwi odliczenie niewykorzystanej odpłatności za obiady;
  5. wysokość comiesięcznej opłaty będzie podana smsem na początku miesiąca, w którym należy ją uiścić.
  • Szczegółowe zasady korzystania z posiłków precyzuje regulamin stołówki.
  • Szkoła współpracuje z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie dożywiania uczniów wymagających pomocy.

Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach, niż wskazano w ust. 2, w szczególności w placówkach kulturalno-oświatowych, na otwartych boiskach i placach, w parkach, w specjalnych pomieszczeniach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.

§ 24.

  1. Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i trwa do ostatniego piątku stycznia. W najbliższy poniedziałek rozpoczyna się drugie półrocze, które kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
  2. Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu zajęć dydaktycznych I półrocza, a klasyfikacji rocznej w ostatnim tygodniu drugiego półrocza.

§ 25.

  1. Nauczyciele są zobowiązani do odnotowywania we właściwej dokumentacji spóźnień uczniów na dane zajęcia.

 

Rozdział VI
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego

§ 26.

  1. W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynowaniem zajmuje się szkolny doradca zawodowy, który realizuje treści zawarte w przepisach Prawa Oświatowego.

§ 27.

W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego szkoła:

  1. zapewnia uczniom właściwy wybór zawodu stwarzający młodemu człowiekowi możliwość pełnego rozwoju własnej osobowości i znalezienie odpowiedniego miejsca w życiu oraz w społeczeństwie;
  2. zapewnia wyposażenie uczniów w umiejętności przydatne w podejmowaniu racjonalnych decyzji dotyczących wyboru zawodu, które rzutować będą na dalszy przebieg kariery zawodowej młodego człowieka;
  3. zapewnia uczniom poznanie możliwości zdobycia zawodów oferowanych przez szkoły oraz wymagań, jakie stawiają one kandydatom;
  4. umożliwia uczniom rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych umiejętności kwalifikacji i zainteresowań - w aspekcie życzeniowym i rzeczywistym;
  5. tworzy warunki kształcenia umiejętności radzenia sobie ze zmianami poprzez rozwijanie umiejętności adaptacyjnych oraz umiejętności wychodzenia naprzeciw nowym sytuacjom i nowym wyzwaniom;
  6. daje uczniom realną możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej;
  7. pomaga uczniom poznanie siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy;
  8. dostarcza uczniom informacji o lokalnym rynku pracy celem zaplanowania własnej kariery zawodowej.

Rozdział VII
Organizacja biblioteki, świetlicy, spółdzielni uczniowskiej

§ 28.

  1. W szkole działa biblioteka. Bibliotekę prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
  2. Biblioteka szkolna wraz z czytelnią jest integralną częścią szkoły i służy do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
  3. Biblioteka współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami poprzez:
  • uczniami, poprzez:
  1. zakup lub sprowadzanie szczególnie poszukiwanych książek,
  2. tworzenie aktywu bibliotecznego,
  3. informowanie o aktywności czytelniczej,
  4. udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także  w doborze literatury i kształtowaniu nawyków czytelniczych,
  5. umożliwienie korzystania z Internetu, encyklopedii i programów multimedialnych;
  • nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, poprzez:
  1. sprowadzanie literatury pedagogicznej, przedmiotu, poradników metodycznych, i czasopism pedagogicznych,
  2. organizowanie wystawek tematycznych,
  3. informowanie o nowych nabytkach biblioteki,
  4. przeprowadzanie lekcji bibliotecznych,
  5. udostępnianie czasopism pedagogicznych i zbiorów gromadzonych w bibliotece,
  6. działania mające na celu poprawę czytelnictwa,
  7. umożliwienie korzystania z Internetu, encyklopedii, programów multimedialnych;
  • rodzicami, poprzez:
  1. udostępnianie zbiorów gromadzonych w bibliotece,
  2. umożliwienie korzystania z Internetu, encyklopedii i programów multimedialnych,
  3. działania na rzecz podniesienia aktywności czytelniczej dzieci,
  4. udostępnianie Statutu szkoły, programu profilaktyczno-wychowawczego oraz innych dokumentów prawa szkolnego,
  • innymi bibliotekami, poprzez:
  1. lekcje biblioteczne przeprowadzane przez bibliotekarzy z biblioteki publicznej,
  2. udział w konkursach poetyckich, plastycznych, wystawach itp.,
  3. wypożyczanie międzybiblioteczne zbiorów specjalnych.
  4. W bibliotece znajduje się internetowe centrum multimedialne dla uczniów.
  5. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
  6. Pomieszczenie biblioteki i czytelni szkolnej umożliwiają:
  • gromadzenie i opracowanie zbiorów;
  • ewidencjonowanie i dystrybucję podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych;
  • wypożyczanie księgozbioru i korzystanie z niego w czytelni;
  • prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów;
  • korzystanie z komputerów.
  1. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
  2. Organizację biblioteki i zasady korzystania ze stanowisk komputerowych w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej określa regulamin.
  3. Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
  4. Szkoła nieodpłatnie:

 

  • wypożycza uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, mające postać papierową, lub
  • zapewnia uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych, mających postać elektroniczną, lub
  • przekazuje uczniom materiały ćwiczeniowe bez obowiązku zwrotu lub je udostępnia.
  • Szczegółowe warunki korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych określa dyrektor szkoły, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów.
  1. W przypadku gdy uczeń niepełnosprawny przechodzi z jednej szkoły do innej szkoły w trakcie roku szkolnego:
  • podręczniki zapewnione przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub zakupione z dotacji celowej lub
  • materiały edukacyjne zakupione z dotacji celowej - dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia, z których uczeń korzysta, stają się własnością organu prowadzącego szkołę, do której uczeń przechodzi.
  1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor Szkoły poprzez:
  • Właściwą obsadę personalną;
  • Odpowiednio wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę;
  • Realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej;
  • Zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki;
  • Inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno - wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania kultury czytelniczej;
  • Zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki;
  • Stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego bibliotekarza.

§ 29.

  1. W szkole działa świetlica.
  2. Świetlicę prowadzą wychowawcy świetlicy.
  3. Świetlica działa od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
  4. W zajęciach świetlicowych uwzględnia się potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności prowadzi się:
  • zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów;
  • zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz
  • odrabianie lekcji.
  • Zajęcia w świetlicy są prowadzone według ustalonego harmonogramu.
  1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami dojeżdżającymi od chwili przyjazdu dzieci na przystanek do momentu odjazdu autobusu. Dzieci są odbierane z przystanku  i odprowadzane na przystanek przez pracownika szkoły, który czeka do czasu odjazdu autobusu. W autobusie za bezpieczeństwo odpowiada przewoźnik, a dalej za ich bezpieczeństwo odpowiadają ich rodzice.

 

§ 30.

  1. W szkole działa Spółdzielnia Uczniowska „Pod Złotym Kluczykiem”.
  2. Opiekę nad działaniami Spółdzielni Uczniowskiej sprawuje opiekun spółdzielni wyznaczony przez Dyrektora Szkoły.
  3. Spółdzielnia Uczniowska działa na podstawie uchwalonego przez siebie statutu.

 

Rozdział VII
Organizacja oddziałów sportowych

 

§ 31.

 

  1. Zadaniem oddziału sportowego jest stworzenie uczniom optymalnych warunków, umożliwiających godzenie zajęć sportowych z realizacją innych zajęć dydaktycznych, w szczególności przez:

1) opracowanie tygodniowego planu zajęć tak, aby rozkład innych zajęć dydaktycznych był dostosowany do rozkładu zajęć sportowych;

2) dążenie do maksymalnego opanowania i utrwalenia przez uczniów na zajęciach edukacyjnych wiadomości objętych programem nauczania;

3) umożliwienie uczniom osiągającym bardzo dobre wyniki sportowe  i uczestniczącym w zawodach ogólnopolskich lub międzynarodowych realizowania indywidualnego programu lub toku nauki;

4) organizowanie ferii letnich i zimowych w ciągu całego roku szkolnego, z dostosowaniem ich terminów do terminów zawodów sportowych, przy zachowaniu liczby dni wolnych od zajęć, określonej odrębnymi przepisami.

 

Rozdział VIII

 

Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły

 

  1. W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracji i obsługi.
  2. Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
  3. Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

§ 32.

  1. Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
  2. Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
  • realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia;
  • realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
  • dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
  • stosowanie w pracy metod zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie.
  1. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
  • planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
  • realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
  • prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
  • dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
  • stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic.
  1. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
  • dbałość o stan księgozbioru;
  • propagowanie czytelnictwa wśród uczniów;
  • wdrażanie uczniów do samodzielnego, aktywnego poszukiwania informacji, jej oceny i użyteczności.

§ 33.

  1. W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, terapeutę pedagogicznego, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.

Rozdział IX

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów

§ 34.

  1. Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym formułują wymagania edukacyjne zgodne z prawem oświatowym niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
  2. Formułowanie wymagań edukacyjnych odbywa się poprzez:
  • przygotowanie przez nauczyciela Wymagań Edukacyjnych na poszczególne oceny;
  1. Wymagania Edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:
  • niezbędny do opanowania minimalny zakres wiedzy i umiejętności;
  • stopień rozumienia materiału naukowego;
  • stopień opanowania umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
  • stopień opanowania umiejętności integrowania wiedzy, również międzyprzedmiotowo.
  • stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy;
  • stopień opanowania umiejętności i efekty pracy w oparciu o informację zwrotną oraz naprowadzającą;

§ 35.

  1. Ocenę zachowania ucznia ustala się w oparciu o przepisy prawa oświatowego oraz następujące kryteria:
  • przynależność do szkolnej wspólnoty (np. angażowanie się w akcje organizowane w szkole, znajomość tradycji szkoły i jej symboli, szacunek do rówieśników i pracowników szkoły, dbałość o komunikację z rówieśnikami i dorosłymi opartą na szacunku);
  • dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo (postawa prozdrowotna, proekologiczna, bezpieczne zachowania podczas lekcji, przerw, innych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych np. wycieczek);
  • polega ono na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie

§ 36.

  1. Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem docenienia starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia.
  2. Ocenianie bieżące polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania.
  3. Ocena bieżąca we wszystkich klasach ustalana jest w stopniach według skali:

celujący                     – 6

bardzo dobry            – 5

dobry                         – 4

dostateczny              – 3

dopuszczający         – 2

niedostateczny        – 1

  1. Dopuszczalne jest stosowanie znaków + i - oraz w klasach IV-VIII następującą wagę ocen:

0 – testy diagnostyczne, próbne egzaminy ósmoklasisty, zbierane + i -;

1 – zadania domowe, aktywność na lekcji, konkursy szkolne, prace plastyczne i techniczne na przedmiotach innych niż plastyka i technika;

2 – kartkówka, odpowiedź ustna, konkursy gminne;

3 – sprawdzian, konkursy wojewódzkie i powiatowe i wyższej rangi.

  1. W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.

§ 37.

Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne są uzasadniane przez nauczyciela ustnie zawsze przed ustaleniem oceny. Na wniosek ucznia lub rodzica uzasadnienie to powinno być sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej.

§ 38.

  1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane do wglądu na bieżąco uczniowi i jego rodzicom w trakcie konsultacji.
  2. Pozostała dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom przez nauczyciela na terenie szkoły w terminie dogodnym dla każdej ze stron i ustalonym przez nauczyciela lub dyrektora szkoły.

§ 39.

  1. Na dwa tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
  2. przewidywanej negatywnej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych należy poinformować na trzy tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  3. Informację, o której mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się pisemnie lub za pomocą dziennika elektronicznego.

§ 40.

  1. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
  2. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się na dzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.

§ 41.

 

  1. Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na: ocenie wychowawcy, samoocenie ucznia oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli i uczniów danego oddziału informacjach zwrotnych dotyczących zachowania ocenianego ucznia.
  2. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I – III są ocenami opisowymi;
  3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VIII są ocenami według skali:

celujący               – 6

bardzo dobry      – 5

dobry                   – 4

dostateczny        – 3

dopuszczający   – 2

niedostateczny  – 1

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I - III jest oceną opisową;
  2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach IV – VIII jest oceną według skali:
  • wzorowe;
  • bardzo dobre;
  • dobre;
  • poprawne;
  • nieodpowiednie;
  •  

§ 42.

  1. Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa, niż ocena przewidywana, o której mowa w § 40 ust. 1 i 2.

Rozdział X
Prawa i obowiązki uczniów. Nagrody i kary

§ 43.

Uczniowie mają prawa zgodnie z przepisami prawa oświatowego, a w szczególności prawo do:

  1. Rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
  • możliwość zadawania przez ucznia pytań,
  • przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny i rywalizacja,
  • możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej,
  • efektywne wykorzystanie czasu lekcji,
  • stosowanie wspierających metod uczenia się,
  • uczenie się na błędach,
  • brak obowiązkowych prac domowych,
  • oczekiwanie postępu a nie perfekcji,
  • współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek,
  • komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera;
  1. dokonywania wyboru co do liczby i stopnia trudności wykonywanych zadań, podejmowanych przedsięwzięć, także w obszarze zachowania (praca nad sobą);
  2. spotkań trójstronnych uczeń – nauczyciel – rodzic, które mają wspierać ucznia                w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
  3. korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego szkoły,  w szczególności z biblioteki, świetlicy, pracowni, szatni, stołówki.
  4. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochronę i poszanowanie jego godności osobistej, dobrego imienia i własności osobistej, dyskrecji w sprawach osobistych, rodzinnych, korespondencji, przyjaźni i uczuć;
  5. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
  6. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
  7. znajomości programu nauczania na dany rok dla swojej klasy;
  8. znajomości celu lekcji i swoich zadań lekcyjnych oraz do jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji przez nauczyciela;
  9. zgłaszania nauczycielom pytań i problemów trudnych lub budzących szczególne zainteresowanie z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązywaniu;
  10. uzyskania dodatkowej pomocy i oceny postępów w nauce w terminach uzgodnionych z nauczycielem, zwłaszcza jeśli napotkał trudności w opanowaniu materiału;
  11. najwyżej trzech sprawdzianów w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jeden dziennie;
  12. określenia i zapisania w dzienniku przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem terminu i zakresu materiału do pisemnego sprawdzianu wiadomości, pisemne sprawdziany powinny być sprawdzone, oddane i omówione w klasie w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie;
  13. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz informacji o kryteriach i zasadach jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel;
  14. znajomości na bieżąco ocen z poszczególnych przedmiotów;
  15. poprawy w terminie dwóch tygodni uzyskania ocen cząstkowych, otrzymanych z kartkówek i sprawdzianów, przy czym w klasyfikacji śródrocznej i rocznej bierze się pod uwagę ocenę wyższą;
  16. odwoływania się od oceny śródrocznej, rocznej lub końcowej do dyrektora szkoły, który może wyrazić zgodę na przeprowadzenie sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia;
  17. wykorzystania w pełni na wypoczynek przerw międzylekcyjnych, oraz
  • na okres przerw świątecznych (Boże Narodzenie i Wielkanoc), ferii i weekendów (jeżeli praca domowa zadana jest z piątku na poniedziałek) zwolnienia z prac domowych;
  • nieorganizowania sprawdzianu w poniedziałki z wyjątkiem przedmiotów, które według planu odbywają się tylko w te dni;
  1. wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych, odbywania ich w pomieszczeniach szkolnych, korzystania ze sprzętu i pomocy naukowych, którymi dysponuje szkoła;
  2. swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych;
  3. rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów, również w drodze indywidualnego toku lub programu nauczania;
  4. korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
  5. pomocy w przypadku trudności w nauce, a także powtarzania klasy w Szkole w przypadku nie uzyskania promocji;
  6. korzystania z księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
  7. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole;
  8. redagowania i wydawania gazetki szkolnej.

 

§ 44.

  1. Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
  • przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu w m. in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyny i skutki tego naruszenia;
  • zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
  • dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
  1. Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do dyrektora szkoły. Jeśli naruszenia prawa dopuścił się dyrektor szkoły, przysługuje prawo złożenia skargi do organu prowadzącego.
  2. Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest do jej rzetelnego rozpatrzenia w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie dłuższym niż 14 dni. Jeśli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe z powodów wynikających ze stopnia zawiłości sprawy lub okoliczności niezależnych od organu, organ może wydłużyć termin do rozpatrzenia sprawy, informując o tym składającego skargę oraz podając powód wydłużenia terminu.
  3. Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.

§ 45.

Uczniowie mają obowiązki zgodnie z przepisami prawa oświatowego oraz są zobowiązani do:

  1. udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i zadeklarowanych przez nich dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
  2. systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia, o których mowa w pkt 1;
  3. przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw między nimi na terenie szkoły pod nadzorem nauczycieli, chyba że zajęcia odbywają się poza terenem szkoły - o ile nie uzyskali pełnoletności.

 

§ 46.

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania podczas zajęć edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
  2. W trakcie zajęć uczniowie są zobowiązani do przestrzegania poleceń nauczyciela w zakresie bezpiecznej i higienicznej organizacji pracy.
  3. Uczniowie nie mogą podczas zajęć samowolnie opuszczać sali lekcyjnej lub innego miejsca, w którym odbywają się zajęcia.
  4. W trakcie zajęć uczniowie powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 47.

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są: rodzice uczniów niepełnoletnich i uczniowie pełnoletni
  3. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności składa się w formie pisemnej lub elektronicznej poprzez dziennik elektroniczny do wychowawcy klasy.
  4. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien zawierać wskazanie zajęć edukacyjnych, które są objęte wnioskiem oraz wskazanie powodu każdej nieobecności. Do wniosku można załączyć dowody uprawdopodabniające zaistnienie okoliczności stanowiących powód nieobecności.
  5. Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie miesiąca od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.
  6. Wychowawca klasy rozpatruje wniosek, w szczególności biorąc pod uwagę, czy wskazane we wniosku powody nieobecności uzasadniają nieobecność ucznia na zajęciach edukacyjnych.
  7. Wniosek złożony przez podmiot nieuprawniony oraz taki, który nie uzasadnia w sposób dostateczny nieobecności, podlega odrzuceniu. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 5, może zostać odrzucony. Pozostałe wnioski zostaną uwzględnione i wychowawca usprawiedliwia nieobecność.
  8. Na odrzucenie wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, wnioskodawcy służy skarga do dyrektora szkoły, która powinna zostać złożona w terminie 3 dni od dnia odrzucenia wniosku, z zachowaniem wymogów określonych w ust. 3. Skarga powinna być właściwie uzasadniona. Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę klasy do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja dyrektora jest ostateczna.

§ 48.

  1. Uczeń może zostać zwolniony przez rodzica/opiekuna z części zajęć w danym dniu. Do wniosku o zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu stosuje się odpowiednio przepisy § 46 ust. 2, 3, 4, 6 i 7, z tym że wniosek można złożyć także w formie ustnej i także wobec dyrektora szkoły.
  2. Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.
  3. Uczeń pełnoletni, który samowolnie opuścił część zajęć w danym dniu bez dochowania procedury określonej w niniejszym paragrafie, traci prawo do usprawiedliwienia wynikłych z tego nieobecności.

§ 49.

 

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zasad ubierania się na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Uczniowie są obowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły.
  3. Na zajęciach wychowania fizycznego uczniów obowiązują strój sportowy oraz obuwie sportowe.

§ 50.

 

  1. Na teren szkoły można wnosić telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne.
  2. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
  3. Niepełnoletni uczeń musi mieć zgodę rodzica (opiekuna prawnego) na posiadanie telefonu komórkowego. Uczeń musi przestrzegać następujących zasad: 
  • telefon komórkowy na terenie szkoły służy uczniowi tylko do kontaktowania się z rodzicami (opiekunami prawnymi)- w tym celu uczeń może korzystać z telefonu po zezwoleniu nauczyciela prowadzącego lekcję, nauczyciela pełniącego dyżur;
  • podczas zajęć edukacyjnych, zajęć w bibliotece szkolnej, uroczystościach szkolnych, akademii, wyjść do ośrodków kultury, mszy św, rekolekcji, zajęć w świetlicy – obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych (aparaty powinny być wyłączone                                  i schowane), z wyjątkiem sytuacji w której nauczyciel prowadzący lekcje lub mający dyżur wyraża zgodę na korzystanie z tego sprzętu);
  • uczeń może korzystać z telefonu, a także innych urządzeń elektronicznych w celu wyszukania informacji niezbędnych do realizacji zadań podczas zajęć, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia lub na jego wyraźne polecenie 
  • poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne powinny być schowane w torbie lub szafce szkolnej;
  • nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonów i innych urządzeń jest zabronione;
  • zabronione jest umieszczanie zdjęć, obrazów, komentarzy dotyczących uczniów , nauczycieli lub pracowników szkoły na stronach internetowych i mediach społecznościowych
  1. Jeśli uczeń nie przestrzega obowiązujących zasad używania telefonu lub innych urządzeń elektronicznych, nauczyciel ma prawo poprosić o odłożenie telefonu/urządzenia.
  2. Nauczyciel powiadamia o incydencie rodzica (opiekuna prawnego) i odnotowuje to w dzienniku elektronicznym.
  3. Za nieprzestrzeganie zasad dotyczących korzystania z telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych, uczeń może mieć obniżoną ocenę z zachowania
  4. Jeśli uczeń dopuszcza się działań o charakterze cyberprzemocy, wychowawca oddziału lub Dyrektor Szkoły wzywa rodziców, a jeśli to konieczne - powiadamia odpowiednie organy lub odpowiednie służby.
  5. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego.
  6. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie telefonu komórkowego, wynikające z niewłaściwego użytkowania i braku dbałości ucznia o sprzęt.

 

§ 51.

  1. Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania wobec nauczycielek i nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów określonych w niniejszym paragrafie.
  2. Uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący.
  3. Zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do nauczycielek i nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.

§ 52.

  1. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów tylko w przypadku:
  • złożenia rezygnacji – przez ucznia pełnoletniego lub rodziców ucznia niepełnoletniego;
  • popełnienia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
  • rażącego i długotrwałego naruszania zasad współżycia społecznego na terenie szkoły, zwłaszcza stosowania przemocy wobec członków społeczności szkolnej – jeśli wcześniej zastosowane środki wychowawcze nie przyniosły skutku.
  1. Skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
  2. W przypadku ucznia objętego obowiązkiem szkolnym, dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić w sytuacjach opisanych w ust. 1 pkt 2 i 3 do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.

§ 53.

  1. Uczeń może zostać nagrodzony, za wzorowe wywiązanie się ze swoich obowiązków szkolnych, wzorową postawę prospołeczną, w tym w szczególności w zaangażowanie w wolontariat i pomoc innym, osiągane sukcesy sportowe, naukowe, artystyczne i inne. ( 98 ust. 1 pkt 18  – ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082)
  2. Rodzaje przyznawanych nagród:
  • List Gratulacyjny Dyrektora Szkoły - przyznawany przez dyrektora szkoły
  • List Gratulacyjny Rady Pedagogicznej - przyznawany przez radę pedagogiczną
  • List Gratulacyjny Wychowawcy Klasy - przyznawany przez wychowawcę klasy
  1. Od nagród, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
  2. Od nagrody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.

§ 54.

  1. Uczeń za nieprzestrzeganie przepisów statutu szkoły może zostać ukarany:
  • ustnym upomnieniem udzielonym indywidualnie uczniowi przez nauczyciela;
  • ustnym upomnieniem udzielonym uczniowi przez nauczyciela wobec klasy,
  • uwagą informacyjną dla rodziców wpisana przez nauczyciela do dziennika elektronicznego;
  • ustnym upomnieniem udzielonym przez Dyrektora w obecności nauczyciela lub nauczyciela i rodzica;
  • nagana udzielona uczniowi przez Dyrektora, na wniosek wychowawcy lub nauczyciela wobec społeczności szkolnej;
  • zawieszenie prawa do udziału w wycieczkach, imprezach klasowych i szkolnych;
  • naganą rady pedagogicznej,
  • naganą wychowawcy klasy.
  • naganą dyrektora szkoły,
  1. Od kar, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 8, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
  2. Od kary, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.

 

Rozdział XI
Ceremoniał, sztandar i godło szkoły

§ 55.

  1. Szkoła posiada sztandar.
  2. Szkoła posiada własny ceremoniał zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną obejmujący:
  • Stałe uroczystości szkolne z udziałem sztandaru:
  1. rozpoczęcie roku szkolnego,
  2. ślubowanie klas I,
  3. Dzień Edukacji Narodowej,
  4. Święto Odzyskania Niepodległości,
  5. Dzień Patrona Szkoły,
  6. Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
  7. zakończenie roku szkolnego oraz przekazanie sztandaru klasie VII.
  • Odświętny strój szkolny uczniów stanowią:
  1. jednolita biała koszula/bluzka z długim rękawem, granatowe/czarne spodnie lub spódnica.
  2. ustala się następujące dni, w których uczeń przychodzi ubrany odświętnie:
  • Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
  • Dzień Edukacji Narodowej
  • Święto 11 Listopada
  • Święto 3 Maja
  • Apele i akademie, na których dziecko występuje
  • Dzień Patrona Szkoły
  • Wyjazd do teatru, filharmonii i opery
  • Próbny i zewnętrzny egzamin (klasa VIII)
  • Zawsze, gdy uczeń reprezentuje szkołę na zewnątrz (za wyjątkiem zawodów sportowych).
  1. Tradycja szkolna, to powtarzający się układ uroczystości, imprez i zwyczajów zaakceptowany przez uczniów, nauczycieli i rodziców. Ma na celu organizację życia szkoły, realizację celów wychowawczych oraz integrację społeczności szkolnej.
  2. Ceremoniał stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych.

 

§ 56.

  1. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
  2. Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 57.

Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące                      i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

 

Rozdział XII
Przepisy końcowe

§ 58.

Wraz z wejściem w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut szkoły.

§ 59.

Niniejszy statut wchodzi w życie 1 września 2022 roku.

 

 

 

 

 

 

 

NA GÓRĘ