STATUT SZKOŁY
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI SPORTOWYM im. Józefa Lompy w Woźnikach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Statut reguluje zadania, strukturę organizacyjną i sposoby działania szkoły podstawowej, której nazwa brzmi: Szkoła Podstawowa z oddziałami sportowymi im. Józefa Lompy w Woźnikach
- Siedzibą szkoły są dwa budynki. Budynek A położony w Woźnikach przy ul. Powstańców Śl. 7 oraz Budynek B położony w Woźnikach przy ul. Florianek 18 a.
§ 2.
Organem prowadzącym Szkoły Podstawowej w Woźnikach jest Gmina Woźniki z siedzibą w Woźnikach 42-289 ul Rynek 11
§ 3.
Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
- szkole – należy przez to rozumieć Szkoła Podstawowa z oddziałami sportowymi im. Józefa Lompy w Woźnikach;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gmina Woźniki;
- dyrektorze szkoły – należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycielki i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Woźnikach z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy
- uczniach – należy przez to rozumieć uczennice i uczniów Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców i opiekunów prawnych uczennic i uczniów Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- radzie pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- samorządzie uczniowskim – należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- radzie rodziców – należy przez to rozumieć Radę Rodziców Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- dzienniku elektronicznym – należy przez to rozumieć dziennik elektroniczny Szkoły Podstawowej z oddziałami sportowymi im Józefa Lompy w Woźnikach;
- ustawę – Prawo oświatowe – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
- ustawę o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 4.
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty.
§ 5.
Szkoła w szczególności realizuje poniższe cele:
- edukacja, w tym kształcenie i wychowanie uczniów, w tym udzielanie im pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizowanie opieki nad uczniami z niepełnosprawnościami;
- kształtowanie i rozwijanie wśród uczniów kompetencji wspierających wszechstronny rozwój człowieka i zapewniających przygotowanie do życia we współczesnym świecie;
- upowszechnianie wśród uczniów wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej (w tym klimatycznej), prawnej i seksualnej;
- kształtowanie wśród uczniów postaw prodemokratycznych oraz zachęcanie ich do brania aktywnego udziału w życiu społeczno-politycznym państwa i regionu;
- umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej ( rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1627), oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki i religii w publicznych szkołach i przedszkolach (Dz. U. z 2020 poz. 983) prowadząc:
- naukę w języku ojczystym;
- naukę języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej
- naukę religii
- upowszechnianie oraz wdrażanie wiedzy o zasadach bezpieczeństwa oraz promowaniu ochrony zdrowia i jego wzmacnianiu w znaczeniu fizycznym i psychicznym.
- § 6.
Cele, o których mowa w paragrafie poprzedzającym, szkoła realizuje w sposób wynikający z przepisów prawa oraz w szczególności poprzez następujące zadania:
- organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- tworzenie warunków do bezpiecznego i wszechstronnego rozwoju każdego ucznia;
- stosowanie metod wspierających efektywne uczenie się;
- kształtowanie wśród uczniów umiejętności w zakresie: komunikacji interpersonalnej, współpracy, radzenia sobie z trudnymi emocjami, planowania własnego rozwoju, ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje i wybory;
- nauczanie i pracę oparte na podmiotowości każdego członka społeczności szkolnej;
- organizowanie wycieczek, spotkań i wydarzeń;
- współpracę z organizacjami pozarządowymi, samorządowymi, rządowymi i innymi, w tym zrzeszeniami nieformalnymi;
- opracowywanie i wdrażanie programu wychowawczo-profilaktycznego.
Rozdział III
Organy szkoły
§ 7.
Organami szkoły są:
- dyrektor,
- samorząd uczniowski,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
§ 8.
Dyrektor szkoły realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- lideruje, wspierając uczenie się i wszechstronny rozwój uczniów, pracę nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
- dba o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły;
- prowadzi ewaluacje wewnętrzne, analizuje ich wyniki i wdraża formułowane na ich podstawie wnioski;
- nadzoruje realizację celów i zadań szkoły, o których mowa w rozdziale II;
- publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej szkoły w formie ogólnodostępnej ujednolicone teksty statutu szkoły, regulaminu rady szkoły, regulaminu samorządu uczniowskiego, regulaminu rady rodziców, regulaminu rady pedagogicznej.
§ 9.
- Samorząd uczniowski realizuje kompetencje wynikające z przepisów oraz w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki uczenia się uczniom;
- proponuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
- przeprowadza wybory do samorządu uczniowskiego;
- wybiera opiekuna samorządu uczniowskiego.
- Samorząd uczniowski i jego rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Opiekę nad działaniami samorządu uczniowskiego rady sprawuje opiekun samorządu uczniowskiego wybierany przez wszystkich uczniów do 30 września każdego roku szkolnego.
§ 10.
Rada pedagogiczna realizuje zadania wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki uczenia się i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
- wspiera rzetelną realizację programów nauczania opartą o formułowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.
§ 11.
Rada rodziców realizuje zadania i kompetencje wynikające z przepisów prawa oraz w szczególności:
- współtworzy dogodne warunki nauki i wszechstronnego rozwoju uczniom i pracy nauczycielom;
- wyraża opinie i wnioskuje do dyrektora szkoły i organu prowadzącego we wszystkich sprawach związanych z działalnością szkoły.
§ 12.
- Organy, o których mowa w § 7, współdziałają ze sobą poprzez bieżące informowanie pozostałych organów o swojej działalności i jej planowanych kierunkach.
- Poszczególne organy mogą zgłaszać pozostałym organom swoje wnioski i uwagi co do prowadzonej przez nich działalności. Organ powinien ustosunkować się do zgłoszonych uwag bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni.
- Organy mogą organizować wspólne narady i konsultacje.
- Koordynowaniem współpracy organów zajmuje się dyrektor szkoły.
§ 13.
- Spory pomiędzy organami rozwiązuje dyrektor szkoły, o ile nie jest stroną sporu.
- Spory, w których stroną jest dyrektor szkoły, rozwiązuje organ prowadzący, o ile nie zostaną naruszone w ten sposób kompetencje innych właściwych organów.
- Organ odpowiedzialny za rozwiązanie sporu powinien dążyć do tego, by organy pozostające w sporze porozumiały się między sobą w drodze mediacji, a gdy to nie jest możliwe, powinien rozstrzygnąć spór przy zachowaniu dalece idącej bezstronności i obiektywności, a także z uwzględnieniem interesów organów pozostających w sporze.
Rozdział IV
Organizacja pracy szkoły
§ 14.
Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią zgodnie z przepisami prawa oświatowego:
- arkusz organizacji szkoły;
- plan finansowy szkoły;
- plan pracy szkoły;
- tygodniowy rozkład zajęć;
- przydział czynności poszczególnym nauczycielom i pozostałym pracownikom.
§ 15.
Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:
- szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników (z tym, że dobór podręczników nie jest obowiązkowy), który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
- program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, realizowane przez wszystkich nauczycieli.
§ 16.
Szkoła prowadzi działalność dydaktyczno-wychowawczą poprzez organizację:
- obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- dodatkowych zajęć edukacyjnych:
- język mniejszości narodowej – niemiecki zgodnie z przepisami prawa;
- szkolenie sportowe.
- zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnościami;
- zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia i uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;
- zajęć z doradztwa zawodowego;
- zajęć etyki i religii;
- zajęć wychowania do życia w rodzinie.
§ 17.
- W szkole działają:
- oddziały ogólnodostępne;
- oddziały sportowe;
Oddziały, o których mowa w ust. 1), są organizowane i funkcjonują zgodnie z odrębnymi przepisami ich dotyczącymi.
§ 18.
- Szkoła zapewnia możliwość funkcjonowania wolontariatu uczniów przez cały rok szkolny.
- Szkoła wspiera działania podejmowane w ramach wolontariatu w szczególności poprzez:
- informowanie za pośrednictwem nauczycieli wychowawców o działaniach możliwych do podjęcia w ramach wolontariatu oraz inspirowanie do nich;
- udzielanie pomocy merytorycznej uczniom zaangażowanym w wolontariat;
- wyznaczanie przez dyrektora szkoły nauczyciela sprawującego opiekę nad danymi działaniami w ramach wolontariatu – na wniosek zainteresowanych uczniów;
- udostępnianie (w miarę możliwości) pomieszczeń szkolnych na działania prowadzone przez uczniów w ramach wolontariatu.
§ 19.
- W szkole udziela się opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebne i wsparcie poprzez:
- organizację zajęć dodatkowych
- zajęcia z pedagogiem
- zajęcia z pedagogiem specjalnym,
- zajęcia z logopedą
- zajęcia z terapeutą pedagogicznym,
- zajęcia z psychologiem
§ 20.
- Szkoła współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży według bieżącego zapotrzebowania zgłaszanego przez organy szkoły, nauczycieli, rodziców lub uczniów.
- Zadania, o których mowa w ust. 1, koordynuje dyrektor szkoły.
§ 21.
Szkoła na bieżąco współdziała również z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki w szczególności poprzez: stały kontakt z rodzicami, zebrania rodziców, konsultacje dla rodziców.
§ 22.
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej według bieżącego zainteresowania i potrzeb uczniów i nauczycieli.
Rozdział V
Organizacja zajęć edukacyjnych
§ 23.
- Zajęcia edukacyjne odbywają się zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji roku szkolnego.
- Zajęcia edukacyjne odbywają się od poniedziałku do piątku i realizowane są w formie stacjonarnej, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek realizacji zajęć edukacyjnych za pomocą metod i technik porozumiewania się na odległość (nauczanie zdalne). Zasady nauczania zdalnego, w tym wykorzystywane narzędzia i zasady BHP, określi w zarządzeniu dyrektor szkoły.
- Zajęcia edukacyjne odbywają się w salach lekcyjnych, pracowniach i w sali gimnastycznej (z wyłączeniem zajęć prowadzonych w nauczaniu zdalnym).
- Dyrektor zobowiązany jest do zorganizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła prowadzi stołówkę.
- Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.
- Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
- świadczeniobiorca opłaca obiady do 10 dnia następnego miesiąca. Do 10 grudnia płacimy za listopad i grudzień łącznie (ewentualne odpisy z grudnia będą rozliczone w styczniu) na konto: 16 8279 1023 0200 0228 2002 0104. W przelewie należy wpisać: nazwa odbiorcy - Szkoła Podstawowa J. Lompy w Woźnikach, tytuł – imię i nazwisko dziecka;
- brak wpłaty w stosownym terminie spowoduje naliczenie ustawowych odsetek;
- w przypadku nieobecności dziecka Świadczeniobiorca zobowiązany jest powiadomić telefonicznie lub poprzez wiadomość sms kuchnię szkolną;
- jedynie zgłoszenie nieobecności dziecka umożliwi odliczenie niewykorzystanej odpłatności za obiady;
- wysokość comiesięcznej opłaty będzie podana smsem na początku miesiąca, w którym należy ją uiścić.
- Szczegółowe zasady korzystania z posiłków precyzuje regulamin stołówki.
- Szkoła współpracuje z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie dożywiania uczniów wymagających pomocy.
Zajęcia edukacyjne mogą się też odbywać w innych miejscach, niż wskazano w ust. 2, w szczególności w placówkach kulturalno-oświatowych, na otwartych boiskach i placach, w parkach, w specjalnych pomieszczeniach przystosowanych do organizacji w nich konkretnych zajęć edukacyjnych.
§ 24.
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Pierwsze półrocze zaczyna się z początkiem nowego roku szkolnego i trwa do ostatniego piątku stycznia. W najbliższy poniedziałek rozpoczyna się drugie półrocze, które kończy z dniem zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się w ostatnim tygodniu zajęć dydaktycznych I półrocza, a klasyfikacji rocznej w ostatnim tygodniu drugiego półrocza.
§ 25.
- Nauczyciele są zobowiązani do odnotowywania we właściwej dokumentacji spóźnień uczniów na dane zajęcia.
Rozdział VI
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§ 26.
- W szkole działa wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, którego koordynowaniem zajmuje się szkolny doradca zawodowy, który realizuje treści zawarte w przepisach Prawa Oświatowego.
§ 27.
W ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego szkoła:
- zapewnia uczniom właściwy wybór zawodu stwarzający młodemu człowiekowi możliwość pełnego rozwoju własnej osobowości i znalezienie odpowiedniego miejsca w życiu oraz w społeczeństwie;
- zapewnia wyposażenie uczniów w umiejętności przydatne w podejmowaniu racjonalnych decyzji dotyczących wyboru zawodu, które rzutować będą na dalszy przebieg kariery zawodowej młodego człowieka;
- zapewnia uczniom poznanie możliwości zdobycia zawodów oferowanych przez szkoły oraz wymagań, jakie stawiają one kandydatom;
- umożliwia uczniom rozwijanie świadomości własnych uzdolnień, posiadanych umiejętności kwalifikacji i zainteresowań - w aspekcie życzeniowym i rzeczywistym;
- tworzy warunki kształcenia umiejętności radzenia sobie ze zmianami poprzez rozwijanie umiejętności adaptacyjnych oraz umiejętności wychodzenia naprzeciw nowym sytuacjom i nowym wyzwaniom;
- daje uczniom realną możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej;
- pomaga uczniom poznanie siebie i własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy;
- dostarcza uczniom informacji o lokalnym rynku pracy celem zaplanowania własnej kariery zawodowej.
Rozdział VII
Organizacja biblioteki, świetlicy, spółdzielni uczniowskiej
§ 28.
- W szkole działa biblioteka. Bibliotekę prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
- Biblioteka szkolna wraz z czytelnią jest integralną częścią szkoły i służy do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Biblioteka współpracuje z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami poprzez:
- uczniami, poprzez:
- zakup lub sprowadzanie szczególnie poszukiwanych książek,
- tworzenie aktywu bibliotecznego,
- informowanie o aktywności czytelniczej,
- udzielanie pomocy w korzystaniu z różnych źródeł informacji, a także w doborze literatury i kształtowaniu nawyków czytelniczych,
- umożliwienie korzystania z Internetu, encyklopedii i programów multimedialnych;
- nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, poprzez:
- sprowadzanie literatury pedagogicznej, przedmiotu, poradników metodycznych, i czasopism pedagogicznych,
- organizowanie wystawek tematycznych,
- informowanie o nowych nabytkach biblioteki,
- przeprowadzanie lekcji bibliotecznych,
- udostępnianie czasopism pedagogicznych i zbiorów gromadzonych w bibliotece,
- działania mające na celu poprawę czytelnictwa,
- umożliwienie korzystania z Internetu, encyklopedii, programów multimedialnych;
- rodzicami, poprzez:
- udostępnianie zbiorów gromadzonych w bibliotece,
- umożliwienie korzystania z Internetu, encyklopedii i programów multimedialnych,
- działania na rzecz podniesienia aktywności czytelniczej dzieci,
- udostępnianie Statutu szkoły, programu profilaktyczno-wychowawczego oraz innych dokumentów prawa szkolnego,
- innymi bibliotekami, poprzez:
- lekcje biblioteczne przeprowadzane przez bibliotekarzy z biblioteki publicznej,
- udział w konkursach poetyckich, plastycznych, wystawach itp.,
- wypożyczanie międzybiblioteczne zbiorów specjalnych.
- W bibliotece znajduje się internetowe centrum multimedialne dla uczniów.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
- Pomieszczenie biblioteki i czytelni szkolnej umożliwiają:
- gromadzenie i opracowanie zbiorów;
- ewidencjonowanie i dystrybucję podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych;
- wypożyczanie księgozbioru i korzystanie z niego w czytelni;
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów;
- korzystanie z komputerów.
- Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Organizację biblioteki i zasady korzystania ze stanowisk komputerowych w Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej określa regulamin.
- Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
- Szkoła nieodpłatnie:
- wypożycza uczniom podręczniki lub materiały edukacyjne, mające postać papierową, lub
- zapewnia uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych, mających postać elektroniczną, lub
- przekazuje uczniom materiały ćwiczeniowe bez obowiązku zwrotu lub je udostępnia.
- Szczegółowe warunki korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych określa dyrektor szkoły, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów.
- W przypadku gdy uczeń niepełnosprawny przechodzi z jednej szkoły do innej szkoły w trakcie roku szkolnego:
- podręczniki zapewnione przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania lub zakupione z dotacji celowej lub
- materiały edukacyjne zakupione z dotacji celowej - dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tego ucznia, z których uczeń korzysta, stają się własnością organu prowadzącego szkołę, do której uczeń przechodzi.
- Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje Dyrektor Szkoły poprzez:
- Właściwą obsadę personalną;
- Odpowiednio wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę;
- Realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej;
- Zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki;
- Inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno - wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania kultury czytelniczej;
- Zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki;
- Stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego bibliotekarza.
§ 29.
- W szkole działa świetlica.
- Świetlicę prowadzą wychowawcy świetlicy.
- Świetlica działa od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy).
- W zajęciach świetlicowych uwzględnia się potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności prowadzi się:
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów;
- zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz
- odrabianie lekcji.
- Zajęcia w świetlicy są prowadzone według ustalonego harmonogramu.
- Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami dojeżdżającymi od chwili przyjazdu dzieci na przystanek do momentu odjazdu autobusu. Dzieci są odbierane z przystanku i odprowadzane na przystanek przez pracownika szkoły, który czeka do czasu odjazdu autobusu. W autobusie za bezpieczeństwo odpowiada przewoźnik, a dalej za ich bezpieczeństwo odpowiadają ich rodzice.
§ 30.
- W szkole działa Spółdzielnia Uczniowska „Pod Złotym Kluczykiem”.
- Opiekę nad działaniami Spółdzielni Uczniowskiej sprawuje opiekun spółdzielni wyznaczony przez Dyrektora Szkoły.
- Spółdzielnia Uczniowska działa na podstawie uchwalonego przez siebie statutu.
Rozdział VII
Organizacja oddziałów sportowych
§ 31.
- Zadaniem oddziału sportowego jest stworzenie uczniom optymalnych warunków, umożliwiających godzenie zajęć sportowych z realizacją innych zajęć dydaktycznych, w szczególności przez:
1) opracowanie tygodniowego planu zajęć tak, aby rozkład innych zajęć dydaktycznych był dostosowany do rozkładu zajęć sportowych;
2) dążenie do maksymalnego opanowania i utrwalenia przez uczniów na zajęciach edukacyjnych wiadomości objętych programem nauczania;
3) umożliwienie uczniom osiągającym bardzo dobre wyniki sportowe i uczestniczącym w zawodach ogólnopolskich lub międzynarodowych realizowania indywidualnego programu lub toku nauki;
4) organizowanie ferii letnich i zimowych w ciągu całego roku szkolnego, z dostosowaniem ich terminów do terminów zawodów sportowych, przy zachowaniu liczby dni wolnych od zajęć, określonej odrębnymi przepisami.
Rozdział VIII
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
- W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb: nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, asystenta lub pomoc nauczyciela, specjalistów, a także innych pracowników, w tym pracowników administracji i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, określają odrębne przepisy.
- Kwalifikacje nauczycieli, specjalistów i innych pracowników, o których mowa w ust.1, oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
§ 32.
- Nauczyciele wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- realizacja podstawy programowej wraz z wymaganiami edukacyjnymi dostosowanymi do potrzeb i możliwości ucznia;
- realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły;
- dbałość o bezpieczeństwo uczniów i higieniczne warunki nauki;
- stosowanie w pracy metod zapewniających efektywną naukę i efektywny rozwój uczniów oraz stałe dokształcanie się w tym zakresie.
- Do zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
- planowanie pracy wychowawczej w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i indywidualne potrzeby uczniów;
- realizacja zadań wynikających z programu pracy wychowawczej;
- prowadzenie zajęć w ramach godzin z wychowawcą zgodnie z potrzebami uczniów danego oddziału;
- dbałość o warunki efektywnego uczenia się i rozwoju uczniów;
- stwarzanie warunków do budowania dobrych relacji na linii uczeń – nauczyciel – rodzic.
- Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
- dbałość o stan księgozbioru;
- propagowanie czytelnictwa wśród uczniów;
- wdrażanie uczniów do samodzielnego, aktywnego poszukiwania informacji, jej oceny i użyteczności.
§ 33.
- W szkole zatrudnia się ponadto: pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedę, terapeutę pedagogicznego, którzy wykonują swoje zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego statutu oraz innych dokumentów obowiązujących w szkole.
Rozdział IX
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
§ 34.
- Nauczyciele na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym formułują wymagania edukacyjne zgodne z prawem oświatowym niezbędne do otrzymania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
- Formułowanie wymagań edukacyjnych odbywa się poprzez:
- przygotowanie przez nauczyciela Wymagań Edukacyjnych na poszczególne oceny;
- Wymagania Edukacyjne na poszczególne oceny powinny uwzględniać:
- niezbędny do opanowania minimalny zakres wiedzy i umiejętności;
- stopień rozumienia materiału naukowego;
- stopień opanowania umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
- stopień opanowania umiejętności integrowania wiedzy, również międzyprzedmiotowo.
- stopień opanowania umiejętności organizacji pracy i współpracy;
- stopień opanowania umiejętności i efekty pracy w oparciu o informację zwrotną oraz naprowadzającą;
§ 35.
- Ocenę zachowania ucznia ustala się w oparciu o przepisy prawa oświatowego oraz następujące kryteria:
- przynależność do szkolnej wspólnoty (np. angażowanie się w akcje organizowane w szkole, znajomość tradycji szkoły i jej symboli, szacunek do rówieśników i pracowników szkoły, dbałość o komunikację z rówieśnikami i dorosłymi opartą na szacunku);
- dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo (postawa prozdrowotna, proekologiczna, bezpieczne zachowania podczas lekcji, przerw, innych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych np. wycieczek);
- polega ono na rozpoznaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie
§ 36.
- Ocenianie bieżące jest realizowanym przez nauczycieli procesem docenienia starań oraz wyrażania uznania dla osiągnięć ucznia.
- Ocenianie bieżące polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania.
- Ocena bieżąca we wszystkich klasach ustalana jest w stopniach według skali:
celujący – 6
bardzo dobry – 5
dobry – 4
dostateczny – 3
dopuszczający – 2
niedostateczny – 1
- Dopuszczalne jest stosowanie znaków + i - oraz w klasach IV-VIII następującą wagę ocen:
0 – testy diagnostyczne, próbne egzaminy ósmoklasisty, zbierane + i -;
1 – zadania domowe, aktywność na lekcji, konkursy szkolne, prace plastyczne i techniczne na przedmiotach innych niż plastyka i technika;
2 – kartkówka, odpowiedź ustna, konkursy gminne;
3 – sprawdzian, konkursy wojewódzkie i powiatowe i wyższej rangi.
- W ramach oceniania bieżącego uczeń jest wspierany i informowany o postępach w procesie rozwoju intelektualnego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego przez cały rok szkolny.
§ 37.
Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne są uzasadniane przez nauczyciela ustnie zawsze przed ustaleniem oceny. Na wniosek ucznia lub rodzica uzasadnienie to powinno być sporządzone w formie pisemnej lub elektronicznej.
§ 38.
- Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane do wglądu na bieżąco uczniowi i jego rodzicom w trakcie konsultacji.
- Pozostała dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi i jego rodzicom przez nauczyciela na terenie szkoły w terminie dogodnym dla każdej ze stron i ustalonym przez nauczyciela lub dyrektora szkoły.
§ 39.
- Na dwa tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele oraz wychowawca oddziału informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- przewidywanej negatywnej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych należy poinformować na trzy tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Informację, o której mowa w ust. 1 i 2, przekazuje się pisemnie lub za pomocą dziennika elektronicznego.
§ 40.
- Śródroczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się najpóźniej na dzień przed śródrocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
- Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się na dzień przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej.
§ 41.
- Ustalenie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania odbywa się przy współpracy nauczyciela z uczniem i opiera się na: ocenie wychowawcy, samoocenie ucznia oraz otrzymanych od pozostałych nauczycieli i uczniów danego oddziału informacjach zwrotnych dotyczących zachowania ocenianego ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach I – III są ocenami opisowymi;
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych w klasach IV – VIII są ocenami według skali:
celujący – 6
bardzo dobry – 5
dobry – 4
dostateczny – 3
dopuszczający – 2
niedostateczny – 1
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach I - III jest oceną opisową;
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania w klasach IV – VIII jest oceną według skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
§ 42.
- Ustalona roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa, niż ocena przewidywana, o której mowa w § 40 ust. 1 i 2.
Rozdział X
Prawa i obowiązki uczniów. Nagrody i kary
§ 43.
Uczniowie mają prawa zgodnie z przepisami prawa oświatowego, a w szczególności prawo do:
- Rzetelnego procesu dydaktyczno-wychowawczego opartego na budowaniu podmiotowych relacji z nauczycielem, którego zasadami są:
- możliwość zadawania przez ucznia pytań,
- przekonanie, że celem uczenia się jest sukces każdego ucznia, a nie oceny i rywalizacja,
- możliwość skorzystania z pomocy nauczyciela i pomocy koleżeńskiej,
- efektywne wykorzystanie czasu lekcji,
- stosowanie wspierających metod uczenia się,
- uczenie się na błędach,
- brak obowiązkowych prac domowych,
- oczekiwanie postępu a nie perfekcji,
- współpraca w zaufaniu i współodpowiedzialności, w oparciu o szczerość i wzajemny szacunek,
- komunikacja, dobre relacje i przyjazna atmosfera;
- dokonywania wyboru co do liczby i stopnia trudności wykonywanych zadań, podejmowanych przedsięwzięć, także w obszarze zachowania (praca nad sobą);
- spotkań trójstronnych uczeń – nauczyciel – rodzic, które mają wspierać ucznia w rozwiązywaniu problemów i pokonywaniu trudności;
- korzystania z bazy dydaktyczno-naukowej i zaplecza socjalnego szkoły, w szczególności z biblioteki, świetlicy, pracowni, szatni, stołówki.
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, ochronę i poszanowanie jego godności osobistej, dobrego imienia i własności osobistej, dyskrecji w sprawach osobistych, rodzinnych, korespondencji, przyjaźni i uczuć;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- znajomości programu nauczania na dany rok dla swojej klasy;
- znajomości celu lekcji i swoich zadań lekcyjnych oraz do jasnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji przez nauczyciela;
- zgłaszania nauczycielom pytań i problemów trudnych lub budzących szczególne zainteresowanie z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązywaniu;
- uzyskania dodatkowej pomocy i oceny postępów w nauce w terminach uzgodnionych z nauczycielem, zwłaszcza jeśli napotkał trudności w opanowaniu materiału;
- najwyżej trzech sprawdzianów w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż jeden dziennie;
- określenia i zapisania w dzienniku przez nauczyciela z tygodniowym wyprzedzeniem terminu i zakresu materiału do pisemnego sprawdzianu wiadomości, pisemne sprawdziany powinny być sprawdzone, oddane i omówione w klasie w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz informacji o kryteriach i zasadach jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel;
- znajomości na bieżąco ocen z poszczególnych przedmiotów;
- poprawy w terminie dwóch tygodni uzyskania ocen cząstkowych, otrzymanych z kartkówek i sprawdzianów, przy czym w klasyfikacji śródrocznej i rocznej bierze się pod uwagę ocenę wyższą;
- odwoływania się od oceny śródrocznej, rocznej lub końcowej do dyrektora szkoły, który może wyrazić zgodę na przeprowadzenie sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia;
- wykorzystania w pełni na wypoczynek przerw międzylekcyjnych, oraz
- na okres przerw świątecznych (Boże Narodzenie i Wielkanoc), ferii i weekendów (jeżeli praca domowa zadana jest z piątku na poniedziałek) zwolnienia z prac domowych;
- nieorganizowania sprawdzianu w poniedziałki z wyjątkiem przedmiotów, które według planu odbywają się tylko w te dni;
- wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych, odbywania ich w pomieszczeniach szkolnych, korzystania ze sprzętu i pomocy naukowych, którymi dysponuje szkoła;
- swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych;
- rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów, również w drodze indywidualnego toku lub programu nauczania;
- korzystania z pomocy stypendialnej zgodnie z odrębnymi przepisami;
- pomocy w przypadku trudności w nauce, a także powtarzania klasy w Szkole w przypadku nie uzyskania promocji;
- korzystania z księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole;
- redagowania i wydawania gazetki szkolnej.
§ 44.
- Dyrektor szkoły niezwłocznie podejmuje niezbędne działania w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu praw uczniów, a w szczególności:
- przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu w m. in. ustalenie podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie oraz przyczyny i skutki tego naruszenia;
- zapewnia wsparcie uczniowi, którego prawa zostały naruszone;
- dąży do wyeliminowania skutków naruszenia.
- Każdy uczeń, którego prawo zostało naruszone, ma prawo złożyć skargę do dyrektora szkoły. Jeśli naruszenia prawa dopuścił się dyrektor szkoły, przysługuje prawo złożenia skargi do organu prowadzącego.
- Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest do jej rzetelnego rozpatrzenia w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie dłuższym niż 14 dni. Jeśli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe z powodów wynikających ze stopnia zawiłości sprawy lub okoliczności niezależnych od organu, organ może wydłużyć termin do rozpatrzenia sprawy, informując o tym składającego skargę oraz podając powód wydłużenia terminu.
- Organ rozpatrujący skargę zobowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby strona składająca skargę nie poniosła negatywnych konsekwencji związanych ze złożeniem skargi, w szczególności zapewnić, aby fakt złożenia skargi nie został ujawniony bez zgody skarżącego, chyba że co innego wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zapewnić stronie skarżącej anonimowość, chyba że ujawnienie tożsamości skarżącego jest niezbędnie konieczne do rozpatrzenia skargi i wyeliminowania naruszeń praw ucznia.
§ 45.
Uczniowie mają obowiązki zgodnie z przepisami prawa oświatowego oraz są zobowiązani do:
- udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych i zadeklarowanych przez nich dodatkowych zajęciach edukacyjnych;
- systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia, o których mowa w pkt 1;
- przebywania w czasie trwania zajęć edukacyjnych i przerw między nimi na terenie szkoły pod nadzorem nauczycieli, chyba że zajęcia odbywają się poza terenem szkoły - o ile nie uzyskali pełnoletności.
§ 46.
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania podczas zajęć edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
- W trakcie zajęć uczniowie są zobowiązani do przestrzegania poleceń nauczyciela w zakresie bezpiecznej i higienicznej organizacji pracy.
- Uczniowie nie mogą podczas zajęć samowolnie opuszczać sali lekcyjnej lub innego miejsca, w którym odbywają się zajęcia.
- W trakcie zajęć uczniowie powinni przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 47.
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych określonych w niniejszym paragrafie.
- Uprawnionymi do złożenia wniosku o usprawiedliwienie nieobecności są: rodzice uczniów niepełnoletnich i uczniowie pełnoletni
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności składa się w formie pisemnej lub elektronicznej poprzez dziennik elektroniczny do wychowawcy klasy.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien zawierać wskazanie zajęć edukacyjnych, które są objęte wnioskiem oraz wskazanie powodu każdej nieobecności. Do wniosku można załączyć dowody uprawdopodabniające zaistnienie okoliczności stanowiących powód nieobecności.
- Wniosek o usprawiedliwienie nieobecności powinien być złożony w terminie miesiąca od dnia, w którym ustała przyczyna nieobecności.
- Wychowawca klasy rozpatruje wniosek, w szczególności biorąc pod uwagę, czy wskazane we wniosku powody nieobecności uzasadniają nieobecność ucznia na zajęciach edukacyjnych.
- Wniosek złożony przez podmiot nieuprawniony oraz taki, który nie uzasadnia w sposób dostateczny nieobecności, podlega odrzuceniu. Wniosek złożony po terminie, o którym mowa w ust. 5, może zostać odrzucony. Pozostałe wnioski zostaną uwzględnione i wychowawca usprawiedliwia nieobecność.
- Na odrzucenie wniosku, o którym mowa w ustępie poprzedzającym, wnioskodawcy służy skarga do dyrektora szkoły, która powinna zostać złożona w terminie 3 dni od dnia odrzucenia wniosku, z zachowaniem wymogów określonych w ust. 3. Skarga powinna być właściwie uzasadniona. Dyrektor, rozpatrując skargę, może ją odrzucić lub uwzględnić, zobowiązując wychowawcę klasy do usprawiedliwienia nieobecności. Decyzja dyrektora jest ostateczna.
§ 48.
- Uczeń może zostać zwolniony przez rodzica/opiekuna z części zajęć w danym dniu. Do wniosku o zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu stosuje się odpowiednio przepisy § 46 ust. 2, 3, 4, 6 i 7, z tym że wniosek można złożyć także w formie ustnej i także wobec dyrektora szkoły.
- Nieobecności ucznia, objęte wnioskiem o zwolnienie z części zajęć w danym dniu, uznaje się za usprawiedliwione.
- Uczeń pełnoletni, który samowolnie opuścił część zajęć w danym dniu bez dochowania procedury określonej w niniejszym paragrafie, traci prawo do usprawiedliwienia wynikłych z tego nieobecności.
§ 49.
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zasad ubierania się na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
- Uczniowie są obowiązani ubierać się zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, z zastrzeżeniem, że niedozwolone jest noszenie stroju zawierającego elementy nawołujące do nienawiści, dyskryminujące lub sprzeczne z prawem bądź stwarzające zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczniów, nauczycieli lub pracowników szkoły.
- Na zajęciach wychowania fizycznego uczniów obowiązują strój sportowy oraz obuwie sportowe.
§ 50.
- Na teren szkoły można wnosić telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne.
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły określonych w niniejszym paragrafie.
- Niepełnoletni uczeń musi mieć zgodę rodzica (opiekuna prawnego) na posiadanie telefonu komórkowego. Uczeń musi przestrzegać następujących zasad:
- telefon komórkowy na terenie szkoły służy uczniowi tylko do kontaktowania się z rodzicami (opiekunami prawnymi)- w tym celu uczeń może korzystać z telefonu po zezwoleniu nauczyciela prowadzącego lekcję, nauczyciela pełniącego dyżur;
- podczas zajęć edukacyjnych, zajęć w bibliotece szkolnej, uroczystościach szkolnych, akademii, wyjść do ośrodków kultury, mszy św, rekolekcji, zajęć w świetlicy – obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych (aparaty powinny być wyłączone i schowane), z wyjątkiem sytuacji w której nauczyciel prowadzący lekcje lub mający dyżur wyraża zgodę na korzystanie z tego sprzętu);
- uczeń może korzystać z telefonu, a także innych urządzeń elektronicznych w celu wyszukania informacji niezbędnych do realizacji zadań podczas zajęć, po uzyskaniu zgody nauczyciela prowadzącego dane zajęcia lub na jego wyraźne polecenie
- poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) telefony komórkowe i inne urządzenia elektroniczne powinny być schowane w torbie lub szafce szkolnej;
- nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonów i innych urządzeń jest zabronione;
- zabronione jest umieszczanie zdjęć, obrazów, komentarzy dotyczących uczniów , nauczycieli lub pracowników szkoły na stronach internetowych i mediach społecznościowych
- Jeśli uczeń nie przestrzega obowiązujących zasad używania telefonu lub innych urządzeń elektronicznych, nauczyciel ma prawo poprosić o odłożenie telefonu/urządzenia.
- Nauczyciel powiadamia o incydencie rodzica (opiekuna prawnego) i odnotowuje to w dzienniku elektronicznym.
- Za nieprzestrzeganie zasad dotyczących korzystania z telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych, uczeń może mieć obniżoną ocenę z zachowania
- Jeśli uczeń dopuszcza się działań o charakterze cyberprzemocy, wychowawca oddziału lub Dyrektor Szkoły wzywa rodziców, a jeśli to konieczne - powiadamia odpowiednie organy lub odpowiednie służby.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego.
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie telefonu komórkowego, wynikające z niewłaściwego użytkowania i braku dbałości ucznia o sprzęt.
§ 51.
- Uczniowie są zobowiązani do przestrzegania obowiązków w zakresie zachowania wobec nauczycielek i nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów określonych w niniejszym paragrafie.
- Uczniowie zobowiązani są do poszanowania godności każdego członka społeczności szkolnej oraz odnoszenia się do każdego z szacunkiem i w sposób niedyskryminujący.
- Zabronione jest stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do nauczycielek i nauczycieli, innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.
§ 52.
- Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów tylko w przypadku:
- złożenia rezygnacji – przez ucznia pełnoletniego lub rodziców ucznia niepełnoletniego;
- popełnienia umyślnego przestępstwa przeciwko zdrowiu, życiu lub mieniu znacznych rozmiarów, stwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu;
- rażącego i długotrwałego naruszania zasad współżycia społecznego na terenie szkoły, zwłaszcza stosowania przemocy wobec członków społeczności szkolnej – jeśli wcześniej zastosowane środki wychowawcze nie przyniosły skutku.
- Skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
- W przypadku ucznia objętego obowiązkiem szkolnym, dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić w sytuacjach opisanych w ust. 1 pkt 2 i 3 do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
§ 53.
- Uczeń może zostać nagrodzony, za wzorowe wywiązanie się ze swoich obowiązków szkolnych, wzorową postawę prospołeczną, w tym w szczególności w zaangażowanie w wolontariat i pomoc innym, osiągane sukcesy sportowe, naukowe, artystyczne i inne. ( 98 ust. 1 pkt 18 – ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082)
- Rodzaje przyznawanych nagród:
- List Gratulacyjny Dyrektora Szkoły - przyznawany przez dyrektora szkoły
- List Gratulacyjny Rady Pedagogicznej - przyznawany przez radę pedagogiczną
- List Gratulacyjny Wychowawcy Klasy - przyznawany przez wychowawcę klasy
- Od nagród, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
- Od nagrody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
§ 54.
- Uczeń za nieprzestrzeganie przepisów statutu szkoły może zostać ukarany:
- ustnym upomnieniem udzielonym indywidualnie uczniowi przez nauczyciela;
- ustnym upomnieniem udzielonym uczniowi przez nauczyciela wobec klasy,
- uwagą informacyjną dla rodziców wpisana przez nauczyciela do dziennika elektronicznego;
- ustnym upomnieniem udzielonym przez Dyrektora w obecności nauczyciela lub nauczyciela i rodzica;
- nagana udzielona uczniowi przez Dyrektora, na wniosek wychowawcy lub nauczyciela wobec społeczności szkolnej;
- zawieszenie prawa do udziału w wycieczkach, imprezach klasowych i szkolnych;
- naganą rady pedagogicznej,
- naganą wychowawcy klasy.
- naganą dyrektora szkoły,
- Od kar, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 8, uczniowi przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
- Od kary, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczniowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do dyrektora szkoły w terminie 14 dni. Dyrektor szkoły rozpatruje wniosek w terminie 7 dni. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna.
Rozdział XI
Ceremoniał, sztandar i godło szkoły
§ 55.
- Szkoła posiada sztandar.
- Szkoła posiada własny ceremoniał zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną obejmujący:
- Stałe uroczystości szkolne z udziałem sztandaru:
- rozpoczęcie roku szkolnego,
- ślubowanie klas I,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- Święto Odzyskania Niepodległości,
- Dzień Patrona Szkoły,
- Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
- zakończenie roku szkolnego oraz przekazanie sztandaru klasie VII.
- Odświętny strój szkolny uczniów stanowią:
- jednolita biała koszula/bluzka z długim rękawem, granatowe/czarne spodnie lub spódnica.
- ustala się następujące dni, w których uczeń przychodzi ubrany odświętnie:
- Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
- Dzień Edukacji Narodowej
- Święto 11 Listopada
- Święto 3 Maja
- Apele i akademie, na których dziecko występuje
- Dzień Patrona Szkoły
- Wyjazd do teatru, filharmonii i opery
- Próbny i zewnętrzny egzamin (klasa VIII)
- Zawsze, gdy uczeń reprezentuje szkołę na zewnątrz (za wyjątkiem zawodów sportowych).
- Tradycja szkolna, to powtarzający się układ uroczystości, imprez i zwyczajów zaakceptowany przez uczniów, nauczycieli i rodziców. Ma na celu organizację życia szkoły, realizację celów wychowawczych oraz integrację społeczności szkolnej.
- Ceremoniał stanowi integralną część z przyjętą tradycją szkolną i harmonogramem uroczystości i imprez szkolnych.
§ 56.
- Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalności i przechowuje ją w archiwum zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 57.
Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.
Rozdział XII
Przepisy końcowe
§ 58.
Wraz z wejściem w życie niniejszego statutu traci moc dotychczasowy statut szkoły.
§ 59.
Niniejszy statut wchodzi w życie 1 września 2022 roku.