Aberdeen- intensywny kurs języka angielskiego

Druga grupa nauczycieli wyjechała na intensywny kurs języka angielskiego  do Szkocji.

Kompetencje nabyte w  czasie tego szkolenia, potwierdzone  stosownym certyfikatem, to podwyższenie o jeden poziom znajomości języka angielskiego, co umożliwi prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i wyrównawczych z tego języka.

 

                     Od 21 września do 2 października br. panie Aldona Hryciuk i Lidia Michalska doskonaliły swoje umiejętności w międzynarodowej szkole językowej International House  Aberdeen w Szkocji.

                     Szkocja jest częścią składową Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, dawniej była niezależnym królestwem. Obejmuje północną część wyspy Wielkiej Brytanii oraz Hebrydy, Orkady i Szetlandy. Na południu graniczy z Anglią. Miejscem docelowym mobilności było Aberdeen – ważny ośrodek miejski  położony w północno-wschodniej Szkocji nad ujściem rzek Don i Dee do Morza Północnego. Aberdeen jest nazywane Granitowym Miastem ponieważ część starszych budynków zbudowana jest z granitu. Znajduje się tam duży port rybacki, ośrodek usługowy dla platform wiertniczych i gazociągów. Aberdeen ma dobrze rozwinięty przemysł stoczniowy, maszynowy, chemiczny oraz kamieniołomy granitu. Rozwój miasta związany jest z eksploatacją ropy naftowej spod dna Morza Północnego. Jest to również ważny ośrodek uniwersytecki.

                   W trakcie zagranicznej mobilności oprócz intensywnej nauki języka angielskiego nauczycielki poznały również od strony praktycznej najpopularniejsze metody nauczania języków obcych. Były to m.in.:

- metoda komunikacyjna (the communicative approach) –  najpopularniejsza dzisiaj metoda, której elementy stosuje gros szkół językowych i do której przystosowana jest większość wydawanych współcześnie podręczników. Opiera się ona na założeniu, że język służy przede wszystkim komunikacji w określonych sytuacjach społecznych. Każda struktura gramatyczna lub grupa słówek ma więc służyć określonej funkcji, takiej np. jak opowiadanie o sobie, negocjowanie, proponowanie czegoś komuś, itd.

- metoda bezpośrednia (the direct method) – w tym podejściu jeszcze większy nacisk kładzie się na zrozumienie języka docelowego, który jest jedynym dopuszczalnym w czasie zajęć; nauczyciel buduje zrozumienie nowych fraz za pomocą obrazków, gestów, mimiki, skojarzeń itp. Odmianą tej metody jest tzw. totalne zanurzenie (total immersion) – zwykle realizowane podczas krótkiego, ale bardzo intensywnego kursu, gdzie nauka trwa kilka (np. 8) godzin dziennie, i gdzie chodzi o uzyskanie efektu porównywalnego ze znalezieniem się ucznia w środowisku naturalnym dla danego języka,

- metoda kognitywna - unowocześniona odmiana metody gramatyczno-tłumaczeniowej. Zakłada się w niej, że skoro znając system swojego języka jesteśmy w stanie tworzyć nieskończoną ilość oryginalnych zdań, będziemy też mogli w sposób naturalny i twórczy konstruować własne wypowiedzi po poznaniu systemu języka obcego. Podejście to stawia głównie na gramatykę i rzeczywiście ułatwia jej zrozumienie, np. poprzez porównywanie struktur języka własnego i docelowego. Za normalne uznaje się tu też popełnianie przez ucznia błędów w trakcie nauki, jako że opanowanie systemu językowego zajmuje trochę czasu.

Kompetencje, które nabyły w  czasie tego szkolenia i które potwierdzone zostały stosownym certyfikatem, to podwyższenie o jeden poziom znajomości języka angielskiego, co umożliwia prowadzenie zajęć pozalekcyjnych i wyrównawczych z tego języka.

NA GÓRĘ